Poveşti
pentru adormit copiii şi pentru a trezi bunicii
Cuentos para hacer
dormir a los niños y despertar a los abuelos
|
||
Clădirea Institutului Cultural Român
|
|
|
De câţiva ani buni, domnul
Vladimir
Tismăneanu se chinuieşte, de la New York, să facă ordine în politica, economia
şi cultura de la Bucureşti. Ne cunoaşte bine trecutul, ştie cum ne va fi
viitorul, dar îl nelinişteşte prezentul, care nu-i precum şi-l doreşte
dumnealui şi – cu marfa la vedere, pe taraba lichelelor - e singurul lucru ce-l interesează. Nu vrea
să-l scoată pe Decebal din istorie, nici Bătălia de la Rovine, dar dacă i s-ar da mână
liberă, e convins că poate decide cine să intre în istoria viitoare a culturii
române. A avansat chiar şi o listă de nume şi pentru ca totul să fie legal şi
temeinic clădit, s-a dus cu ea – o să vedem de ce - la Crin Antonescu (întuneric-beznă),
preşedintele
Senatului, stăruind s-o citească atent şi s-o supună aprobării în plen, ori,
cum face de obicei, s-o confirme personal, în numele tuturora. Din prudenţă, a
făcut-o publică, implorându-i pe mult doriţii aderenţi să nu se înhăiteze cu
cei care dezonorează spiritul şi maculează Republica Literelor. Să renunţe la
neo-protocronism, să-l (re)citească pe E. Lovinescu (tatăl prezumitiv al
Monicăi - n.n.) şi, mai ales, să se aplece asupra marelui gânditor contemporan
olandez, Rob Riemen, a cărui carte despre nobleţea spiritului a fost tipărită
de curând de editura Curtea Veche.
Vladimir Tismăneanu |
|
Împlinită datoria (sau obligaţia?),
domnul Tismăneanu trece la tutuială: - Ai informaţii despre tema de mai sus?
Poţi contribui la o mai bună înţelegere a subiectului? Scrie articolul tău şi
trimite-l la editor(at) contributors. ro.
Hai să ne înţelegem, reţinând pentru
început câteva lucruri. Domnul Tismăneanu patronează sub această denumire o
rubrică virtuală pe care a lipit-o de alta, HotNews.ro
(e posibil să fie şi invers), pentru a-şi înmulţi cititorii.
Exact aici a introdus lista cu
viitoarele mari valori din cultura română, plecând, în lipsă de batistă, cu
hârtia higenică în buzunarul de la piept. În treacăt, tot aici a aruncat şi
elogiul pentru gânditorul olandez, Rob Riemen, plus publicitatea (Niciodată n-a
făcut ceva în mod gratuit.) pentru editura Curtea
Veche; arsă după ce au locuit aici un Odobescu, un Mateiu Caragiale şi Pena
Corcoduşa.
Nu mă supără absolut nimic din
contribuţia sa la un viitor pe care, oricum, n-o să-l mai apuc. Nici eu, nici
domnia sa. Nici mulţi din cei propuşi pentru eternitate. Ceea ce m-a întristat
peste măsură este ignorarea altei liste, cu nume pe care nu-i mai poate şterge
nimeni, nici cu guma, din Republica Literelor Româneşti. Pentru că, deşi s-au stins de mult pe
pământ, s-au ridicat la cer, de unde continuă să lumineze pământul.
Citiţi La steaua, poezia lui Eminescu, şi, cum zice domnia sa, veţi
înţelege la ce mă refer. Numele acestea,
ca să înţeleagă şi domnia sa – sunt ca elementele din Tabla lui Mendeleev. Fiecare cu căsuţa
sa, perfect precizată, imposibil de eliminat sau înlocuit. Nume : fier, simbol Fe, număr atomic 26, masă
atomică 56; aur, Au, 79, 197... Puneţi Eminescu, Arghezi, Blaga, Barbu, ori
Slavici, Sadoveanu, Rebreanu, etc. Oxigen, hidrogen, apă de izvor neînceput.
Sau colontan, fără de care iPadurile, androizii, microprocesoarele şi
telefoanele mobile ar rămâne, definitv, surdo-mute.
Mircea Cărtărescu, H.R. Patapietevici, Gabriel Liiceanu |
|
Nu pot să-mi dau seama după ce criterii şi-a întocmit domnia sa
lista, din moment ce nu respectă nici alfabetul, nici vârsta, nici greutatea
atomică (recte, operele scrise şi publicate). Oricum, nu le-a pus cu lopata cu
care aruncă pământ pe morminte. Sunt nevoit, de aceea, s-o reproduc întocmai.
S-o judece oricine şi fiecare în felul său. Din câte am ajuns să conosc până
acuma, e prima frază din istoria limbii române care nu are nici cap, nici
coadă, nici subiect, nici predicat, nici atribut, nici compliment direct. Numai
obiecte. Un pomelnic, pe care nici un preot, ieşind cu darurile, nu-l poate
citi fără să tragă aer în piept, urcând şi coborând glasul şi troparele.
Dacă vă pasă de cultura romanească, domnule Antonescu, acceptaţi că
există valori autentice, multe dintre ele recunoscute internaţional, oameni ca Horia Patapievici, Andrei Plesu, Gabriel
Liiceanu, Mircea Cartarescu, Mihai Sora, Norman Manea, Devis Grebu, Dan
Grigore, Andrei Codrescu, Gheorghe Grigurcu, Iulia Motoc, Cristi Puiu, Mircea
Cantor, Alexandru Calinescu, Virgil Nemoianu, Neagu Djuvara, Solomon Marcus,
Ion Marin, Eugen Negrici, Lucian Boia, Cristian Mungiu, Nicolae Margineanu,
Andrei Serban, N. Manolescu, Ion Vianu, Aurelian Craiutu, Paul Cornea, Thomas
Ciulei, Alexandru Solomon, Mircea Miclea, Basarab Nicolescu, Mihai Razvan
Ungureanu, Constantin Iordachi, Sandra Pralong, Dan Perjovschi, Ioana Both,
Gabriel Badescu, Smaranda Vultur, Adrian Papahagi, Corneliu Porumboiu, Angela
Furtuna, Cristian Vasile, Magda Carneci, Ana Blandiana, Mircea Mihaies, Angelo
Mitchievici, Teodor Baconschi, Andrei Pippidi, Gabor Tompa, Andrei Cornea, Dan
C. Mihailescu, Christina Illias-Zarifopol, Andrei Terian, Radu Gabrea, Maria
Bucur, Vlad Zografi, Florin Gabrea, Andreea Deciu Ritivoi, Andrei Oisteanu,
Sebastian Lazaroiu, Mihai Zamfir, Radu Stern, Rodica Palade, Marius Lazurca,
Catalin Cioaba, Tereza Brindusa Palade, Mircea Dumitru, Vasile Popovici, Adrian
Cioflanca, Dumitru Tepeneag, Grigore Pop-Eleches, George Ardeleanu, Ruxandra
Cesereanu, Livius Ciocarlie, Radu Vancu, Noemi Marin, Dorin Dobrincu, Ioana
Parvulescu, Anca Oroveanu, Vlad Muresan, Victor Ieronim Stoichita, Cristina
Vatulescu, Radu Preda, Sever Voinescu, Bogdan Cristian Iacob, Liviu Papadima,
Marcel Tolcea, Bogdan Tataru-Cazaban, Radu Carp, Bogdan Murgescu, Alexandru
Gussi, Liviu Tarau, Toma Pavel, Bogdan Calinescu (Nicolas Lecaussin), Toader
Paleologu, Armand Gosu, Daniel Vighi, Vlad Alexandrescu, Mihnea Berindei, Calin
Andrei Mihailescu, Radu F. Alexandru, Dragos Paul Aligica, Petru Guran, Nae
Caranfil, Cristian Preda, Corin Braga, Vlad Niculescu, Eugen Stancu, Florea
Ioncioaia, Raluca Grosescu, Caius Dobrescu, Catalin Avramescu, Victor Neumann,
Andrei Bodiu, Damiana Otoiu, Sorin Lavric, Cornel Ungureanu, Marius Stan,
Mihaela Miroiu, Catalin Augustin Stoica, Viorel Marineasa, Andrei Ujica, Florin
Toma, Mihail Neamtu, Adriana Babeti, Marta Petreu, Eugen Ciurtin, Ioan T. Morar,
Doina Jela, Ioan Stanomir, Ciprian Valcan, Adrian Miroiu, Virgiliu Tarau,
Viorel Padina, Lucian Pintilie, Lazar Vlasceanu, Valerian Sava, Alex.
Stefanescu
(lista este mult mai lunga) fac onoarea unei culturi.
Sunt, în total, 86 de nume – 9 femenine şi 77 bărbăteşti -, şi
nu pot să nu remarc faptul că nici unul nu s-a recuzat, cerând să fie eliminat
din tabelul- acatist. Pentru că se consideră, într-adevăr, „valori autentice
care fac onoarea unei culturi”. Admiţând că ştim şi noi ce înseamnă cei doi
termeni, şi-i trecem cu vederea dezonoarea cu care ofensează virtuţi pe care nu
i le recunoaşte decât lui Rob Riemen. Care nu-i filozof, disciplina aceasta neadmiţând indisciplina morală care îl caracterizează: opera
sa, Nobleţea spiritului, este rezultatul unei conversaţii
susţinută într-o cafenea din New York, în anul 2001, cu Elisabeth Mann Borgese, fiica
lui Thomas Mann şi compozitorul Joseph Goodman.
Este imposibil ca interlocutorii, aleşi cu grijă, să fi stat cu
gura căscată, iar acesta să le ţină prelegerea sa despre căutarea adevărului,
iubirii, frumuseţei, bunătăţii şi libertăţii, pe care le descoprise, cu un ceas
mai devreme, în Walt Whitman. Deci, nimic din marea sa gândire. Şi, în acest caz, de ce Nobleţea spiritului nu-i semnată decât
de el, nu şi de ceilalţi doi, plus poetul Firelor
de iarbă?
Domnul Rob Riemen, supranumit think-tank – cisternă de înţelepciune - şi Vladimir Tismăneanu ne
consideră incompetenţi –nincompoops,
zice pe americăneşte -, care n-au auzit niciodată de Capşa şi Corso, unde s-a născut avangarda literară
europeană, dusă la Zurich, pe strada Spiegelgasse (Café Terrasse, devenită Cabaret
Voltaire),
de Tristan Tzara şi botezată dadaism.
Important e ca spectacolul să fie bine regizat şi să desfăşoare
într-un scenariu pe măsură, precum dialogurile dintre Platon (când nu era
plecat să-şi vândă măslinele) şi Socrate. Cei doi – aflu acum, de la Rob Riemen – vorbeau în franceză...
De fapt, stăruinţa asupra acestui custode al gândurilor altora,
are o singură explicaţie: apărută la Curtea Veche, cartea este prefaţată chiar
de domnia sa, Vladimir Tismăneanu, iar postfaţa este semnată (poate chiar
scrisă) de Horia Roman Patapievici, primul de pe lista viitoarelor valori ale
culturii române.
Nu am citit nici un poem, nici un roman, nici o piesă de teatru,
nici măcar o schiţişoară sau un eseuţ literar scris de Valdimir Tismăneanu. Dar
îl admir mult, mult de tot, pentru constanţa şi perversitatea cu care-i laudă
pe unii şi pentru îndemânarea şi perseverenţa cu care-i înjură pe alţii,
îngropând vii şi resuscitând fantome.
E o mare artă să minţi şi să-i convingi pe toţi că spui
adevărul; adevăruri care durează atât cât e nevoie pentru a-ţi atinge scopul
urmărit, calculat etaj cu etaj. Să faci din ipocrizie verde sinceritate
albastră şi din prefăcătorie pură francheţe de izvor.
Nu-i pot contesta domnului Tismăneanu aceste însuşiri, nici
capacitatea de a bate toba în Târgul Cucului şi şaua culturii române pentru a
pricepe şi Andrei Marga, exact când acesta, plecat ultimul de la potoul
guvernului, cu toate cele patru picioare împiedicate, s-a prăbuşit în primul
şanţ natural, adâncit de specialiştii în pariuri trucate.
Andrei Marga |
|
Ajunşi aici, se cuvine să ne înţelegem încă
odată. Definitiv.
Domnul Vladimir Tismăneanu a făcut un stop de inteligenţă în clipa când Horia
[-Roman] Patapievici a fost demis, după şapte ani de matrapazlâcuri financiare
şi flagrante intelectuale, din demnitatea de Preşedinte al Institutului
Cultural Român – prescurtat ICR -, patronat de Traian Băsescu. Un marinar care
şi-a aruncat ancora la malul Cotrocenilor, după ce vânduse – un leu la stat, o
mie la alţii - toate corăbiile ţării.
|
Gândit
într-un fel, proiectat într-altul şi construit după un desen secret,
ICR-ul n-a fost ceea ce s-a spus că este şi ar fi trebuit să fie, ci
numai ce şi-a dorit preşedintele Băsescu şi acoliţii săi. Drept pentru care l-a pedepsit cu un buget anual de
11 milioane de
euro. Un chin să cheltuieşti atât bănet, legal şi exclusiv, pentru răspândirea
culturii române în lume. O tortură să te vezi cu atâtea ciubere pline cu miere
de salcâm şi să nu-ţi lingi degetele,
dăruindu-le şi altora dintr-un dar atât de dărniceşte dăruit.
Şi o să vă miraţi, dar chinul şi tortura au fost suportate cu
stoicism, până ultima linguriţă, următoarele fiind luate din ciubere vecine;
fumigând ştubeiele pentru a lăsa fagurii în voia trântorilor; epuizaţi de
urcatul în ceruri pentru a satisface trupeşte lăcomia reginelor de schimb.
Nu, categoric, ICR-ul n-a fost numai ceea ce s-a spus că este;
în schimb, a fost şi ceea ce nu s-a spus
că ar fi. Gândiţi-vă: 4 milioane de români emigranţi, pribegind prin toate continentele
pământului, fără să şti ce fac, cu ce se ocupă, ce gândesc şi ce vor să mai
facă. Îi poţi
lăsa aşa, de izbelişte, mulţumindu-te cu ce-ţi mint oficiile diplomatice?
Nici un stat din lume, oricât de prieten, nu-ţi îngăduie să
aşezi, acasă la el, în mod oficial, o agenţie pentru cules informaţii sensibile
şi pentru divulgat propaganda găunoasă a unui partid politic. Dar ai toată
libertatea să deschizi o firmă de reparat pantofi, unde cizmarul de tură, în vreme ce-ţi
schimbă blacheurile, află cine eşti, cine îţi sunt prietenii, cât câştigi, pe
ce parte dormi mai bine, etc., etc., adaugă toate astea la numărul pantofilor
şi trimite
datele la sediul central din Bucureşti, Aleea Alexandru – nr.38, de unde, cumpănite cu
profesionalism, sunt trimise la Cotroceni, astfel ca marinarul Traian Băsescu să-şi
orienteze pânzele după cum bate vântul, înainte de a-i spune serviciile
secrete, care şi-au construit corăbii proprii.
Probabil, mulţi dintre angajaţii celor 17 centre din străinătate
ale ICR-ului, n-au ştiut niciodată că bat blacheuri, dar au făcut-o cu
conştinciozitate. Cel care a ştiut, fără îndoială, de la bun început, a fost Horia-Roman Patapievici şi
colaboratorii apropiaţi. Plus Vladimir Tismăneanu, tehnician specialist în materie.
De altfel, toate acţiunile şi activităţile specifice ale
ICR-ului au fost desenate conform unor formulare tipizate, în care toţi cei ce
mergeau la cizmărie îşi treceau singuri datele personale, inclinaţiile,
prietenii, gusturile şi culorile preferate. Este exact tehnica folosită de
toate programele informatice care circulă pe Internet. Vrei să citeşti o pagină
din Biblie, ai toată libertatea s-o
faci, dar nu înainte de a-ţi trece într-o anume rubrică numele şi adresa de
poştă electronică. Iar dacă te împinge păcatul şi nu vrei ultima ediţie, ci
chiar Septuaginta (Frankfurt pe Main,
1597), informaticienii îţi vor cere date în plus, bănuind că, de fapt, cauţi
textul Peri autokratoris legisimu,
aflat din greşeala tipografiei, la sfârşitul cărţii, pe care rigurosul Nicolae
Milescu l-a tradus sub titlul Despre
singurul ţiitorul gând - primul text de filozofie din limba română!
–, care nu era altceva decât Tratatul
despre raţiunea dominantă, opera lui Joseph Flavius, evreu creştinat,
retras la Roma de frica macabeilor din Palestina.
Parcurgeţi cu atenţie Formularul
TPS pentru
finanţarea traducerilor din autori români, şi veţi observa că solicitanţii sunt
obligaţi să-şi faca autobiografia completă, adăgând şi două personalităţi care
să le certifice valoarea, plus editura care se oferă să publice traducerea,
obligată să spună totul despre ea, mai puţin contul bancar.
Bineînţeles, toate rubricuţele sunt justificate, legale şi
obligatorii. Le-am cunoscut, nemijlocit, cerând finanţare pentru Arghezi şi
Bacovia. Nu le-am completat şi, fireşte, Arghezi şi Bacovia au rămas în Gara de
Nord. Fără bilet de tren de la ICR.
Stopul de inteligenţă suferit de Valdimir Tismăneanu, când a
aflat că Horia-Roman Patapievici a fost demis de la ICR, n-a fost întâmplător.
Ştirea a căzut ca un trăznet, domnia sa a cules fulgerul, îndurând o depresiune
psihică parosistică, vecină cu pereţii balamucului, pe care i-a evitat,
ducându-se glonţ, pe ger şi zăpadă, în Piaţa Universităţii, montând un miting
de protest, şi cerând reînscăunarea lui Patapievici.
Demers contrariu aşteptărilor
pentru că abia atunci Crin Antonescu, preşedintele Senatului s-a luminat:
singura soluţie pentru ca Patapievici să nu revină în Aleea Alexandru 38, era
să pună pe altcineva în loc. A întins mâna şi l-a cules pe Andrei Marga. Primul
venit, primul numit, Marga fiind plin de virtuţi şi calităţi profesionale, mai
ales dispreţul faţă de muncă. Şi unde altundeva poţi să trăieşti fericit, fără
să mişti un deget, decât în politică? În politica de la noi, să ne fie limpede,
unde PDSL-ul, partidul lui Crin Antonescu e un parc de odihnă şi recreaţie
pentru toţi aveniţii.
Prima mişcare a domnului Crin Antonescu a fost un succes. A
doua, nu. Pentru că nu i-a mai aparţinut lui, ci lui Patapievici. Prevăzător,
acesta îşi ridicase în jur un gard viu din intelectuali subţiri, elitişti şi
dizidenţi pedepsiţi cu burse în Occident, cei care şi-au făcut apariţia în
cultura română numai după ce a trecut furtuna, arătându-le tuturora umbrele:
erau pregătiţi de sacrificiu, dar n-a mai fost nevoie să le deschidă. Lichele-lichele, care l-au păstrat
pe Patapievici şapte ani ca preşedinte la ICR şi au reuşit să-l dărâme pe
Andrei Marga, din această funcţie, în numai şapte luni.
Moment în care Vladimir Tismăneanu şi-a revenit complet şi a
luat-o de la capăt: să gândim în libertate, liberi şi transparenţi, noul ICR. Să nu devină „o şandrama penibila in care sa-si faca
mendrele toti ratatii, veleitarii si incompententii, toti cei care corespund,
prin formatie si actiuni, cu ceea ce in engleza numim nincompoops. Renuntati la partizanatul fanatic, la
revanse sterile si jocuri de culise, intrati intr-un dialog normal,
transparent, fara agende ascunse, cu cei care vor binele culturii romanesti!”
Sunt gata să răspund la apel şi să contribui cu tot ce mai pot la
binele culturii române. Cedez toate drepturile pentru cărţile mele de până acum – 62 de titluri, între
originale şi traduceri –, marea majoritate furate din rafturile bibliotecii
mele de infractori dovediţi, dar nevinovaţi pentru că au crezut că am pierit,
traversând Atlanticul, într-un vas care s-a scufundat înainte de a ridica
ancora.
Declar că sunt viu, în deplinătatea facultăţilor mintale şi cedez pentru totdeauna aceste
drepturi. Cu o singură condiţie: să-mi dovedească domnul
Vladimir Tismăneanu că evidenţele contabile pe care le-am ordonat pe capitole,
nu sunt adevărate. Menţionez că sunt informaţii publice, pe care nu le-a conestat
nimeni. Mi-am permis doar să le compar cu altele şi să adaug, acolo unde am
socotit că ajută la înţelegerea lor, câteva comentarii, scurte şi numai la
obiect. Aşadar:
Pentru munca depusă ca preşedinte al ICR-ului, Patapievici a primit, în 2010, suma de
64.538 lei.
În acelaşi an, ministrul
Culturii a
muncit mai puţin, fiind remunerat cu 56.408 lei, plus bonurile de benzină pentru cele
două biciclete, una parcată la domiciliu, celălaltă la garajul ministerului.
Singurul care a făcut un efort fizic mai mare a fost prim-ministrul, răsplătit cu 500 lei mai mult ca Patapievici.
Tot în anul 2010, Horia-Roman Patapievici a încasat drepturi din drepturi de
autor în valoare de 95.736 lei. În total, am adunat eu, au fost 160.274 lei. Dacă ne
amintim că, în 2010, salariul mediu era de 860 lei, înseamnă că Horia-Roman
Patapievici a câştigat, într-un an, 186.365 salarii lunare.
Să-mi dovedească domnul Vladimir Tismăneanu că nu-i adevărat. Că în
2010, Horia-Roman Patapievici n-a încasat de la Televiziunea Română suma de
60.000 lei, drept onorariu pentru nişte „convorbiri” cu personalităţi ale
culturii noastre (marea parte reîntoarse din exil), aranjate astfel, încât
interlocutorul spunea ce-l tăia capul, iar domnia trebuia să tacă. Să tacă, sprijinindu-şi
bărbia în palma stângă şi corpul în cotul drept. O tăcere adâncă, în care s-a scufundat TVR Cultural, şters, din lipsă de
fonduri, de pe televizoarele noastre; inundate cu trupuri golaşe şi politicieni
destrăbălaţi.
Capitol separat, veniturile domnului Mircea Mihăieş, care, în 2010, a muncit pe brânci,
acoperind trei posturi bugetare, renumerate astfel: a) – vicepreşedinte ICR – 64.597 lei, cu 59 lei mai mult decât
preşedintele Patapievici; b) – profesor, Universitatea de Vest – Timişoara – 58.626 lei; c) redactor-şef al revistei
„Orizont” –
20.164 lei. Total
salarii, în 2010 – 143.387 lei. Să adăugăm şi onorariile cuvenite din
drepturile de autor: 42.757 lei. Adică 186.144 lei. Altfel spus, 216.446 salarii medii
lunare.
Una peste alta, e vorba de venituri şi câştiguri drepte. Legale,
cum se zice azi, peste tot. Nu le-am notat ca necuvenite, ci pentru a cumpăni abuzul, legal până şi
acesta, şi pentru a ne da seama cum trăiesc unii şi cum suferă alţii. O sfidare a bunului simţ. Cu
atât bănet, te simţi deasupra tuturor, şi începi să crezi că eşti plătit pentru
înţelepciune.
Nu strică să reţinem că Universitatea de Vest, unde munceşte Mircea Mihăieş, are mai puţini doctori
universitari decât doctori honoris causa,
între aceştia, tripleta
Patapievici-Mihăieş-Vladimir Tismăneanu! Horroris
pricina...
Deasemeni, nu strică să ştim că între doctorii adevăraţi, unii
sunt doctori în plagiate. Atât de abili, încât rezultă că autorul plagiat e cel care a
plagiat plagiatul... Am şi un exemplu, uluitor. O anume Victoria Luminţa Vleja a făcut imprudenţa de a-şi
plagia propria teză, plagiată din – să mi se ierte cutezanţa – cartea mea, Góngora – Editura Univers,
1982 – recunoscută cu Premio Nacional de España, în 1983. Nu putea să-i scape o astfel de
pradă. Plagierea plagiatului şi-a intitulat-o cu modestie: Algunas observaciones acerca de la traducción de Góngora. Editată,
fireste, la Universidad del Oeste de
Timişoara. Nici o contribuţie proprie sau opinie personală. Doar
ghilimelele între care a transcris textele şi traducerile mele: 750 de pagini,
1,5 kg. hârtie tipărită pe ambele feţe. O scârbă.
Nici domnul Mircea Mihăieş, fiindcă veni vorba, n-a stat cu
mâinile în sân. Neostenit, între cele trei drumuri la casieriile celor trei instituţii de
stat, a găsit timp să se întrebe din ce bani trăiesc eu în Spania. Şi n-a şovăit să-şi dezvolte
răspunsul. Il transcriu, aşa cum l-a publicat, în Evenimentul zilei:
Sinistrul Novaceanu a ajuns la
Adevarul cu
generosul sprijin al lui Petre Roman si a lui Silviu Brucan. A publicat ineptii
colosale timp de un an si jumatate. Apoi a fost trimis de Ion Iliescu ambasador in Spania unde a huzurit
pana in 1997.
De atunci locuieste la Madrid. Ma intreb de unde are resursele pentru a locui in Spania? Din pensia cuvenita dupa şase
ani de diplomatie? Sau dintr-o sinecura a statului roman drept rasplata pentru actele de
vitejie comise dinainte si dupa Revolutie?
Îi răspund, deocamdată pe scurt: domnule Mihăieş, să nu vă...tortureze
grija pentru
mine. Pentru anii sacrificaţi (la propriu!) ca ambasador, ministrul de Externe nu m-a
răsplătit nici măcar cu o strângere de mână. Iar la calcularea pensiei, nu mi
s-a adăugat un şfanţ (se adaugă numai de la şapte ani în sus!), deşi mi s-a reţinut, în
dolari, procentul lunar pentru pensie. Nu ştiu unde sunt dolarii aceia.
Dacă n-au intrat într-un buzunar personal, au rămas la Externe, de unde ar fi
putut ajunge chiar la ICR. Onest ar fi fost să verificaţi, să aveţi dovada şi
după aceea să vă descărcaţi stomacul.
Nu mi s-a dat nici o sinecură pentru acte de vitejie. Asta se dă
numai la s[in]ecurişti, pentru acte de ticăloşie. La lepre, lichele, vicioşi, perverşi,
paraziţi, şi lepădături primejdioase. Faptul că a-ţi putut gândi aşa ceva (fără
nici o dovadă), mă face să cred că, beneficiaţi de o astfel de sinecură. Înseamnă că îndepliniţi toate
calităţile mai sus numite, plus cea de ţârcovnic-cântăreţ al domnului Băsescu,
căruia i-aţi umplut grajdul cu odele, epodele, panegiricile şi imnurile
dumneavoastră. Bălegar pentru muştele verzi-abastre.
De data aceasta, domnule Vladimir Tismăneanu, nu vă rog să-mi
dovediţi nimic, eu fiind cel care pune dovezile pe masă. Dacă apreciaţi,
totuşi, că le puteţi contesta, nu staţi la îndoială. Contestaţi-le. Dovediţi-mi
că numita Voctoria Luminiţa Blejean este o mare capacitate intelectuală. Că nu
ea v-a pus pe cap coroniţa de doctor
honoris causa şi nu ea v-a pregătit cafeaua cu horincă la cina de tăinuire
a imposturii.
Contestaţi-mi, vă rog, şi infamia domnului Mircea Mihăieş.
Îmbrăcaţi-l în veştminte de înger al dreptăţii, ori, dacă vă place mai mult, în
înger al răzbunării. Caz în care vă ajut cu un citat: „Şi aveau ca împărat al lor pe
îngerul adăncului, al cărui nume, în evreieşte, este Abaddon, ceea ce înseamnă
Exterminatorul.” ( Apocalipsa după Ioan).
Dacă nici asta nu vă convine, daţi-l jos de pe cal pe Sfântul Gheorghe,
singurul sfânt militar al Balcanilor, şi urcaţi-l în şa pe Mircea Mihăieş.
Între timp, luaţi şi citiţi Abaddon,
Exterminatorul, romanul lui Ernesto Sabato, tradus de mine, în 1986,
traducere furată de două ori de două matracuce de la Tipografia Humanitas.
Nu pregetaţi, domnule Vladimir Tismăneanu, contestaţi-mă pe mai
departe. Dovediţi-mi
că în ultimii doi ani ICR-ul a finanţat traducerea a 30 de scriitori români şi
nu 20 (douăzeci!) de traduceri din Mircea Cărtărescu şi altele 10 din presupuşi
scriitori, a căror unică valoare este apetenţa antropofagă, proprie tribului de
elitişti şi dizidenţi la fără frecvenţă, prezidaţi de Horia-Roman Patapievici.
Nu mă deranjează dacă între cei zece se află Carmen Firan,
Ruxandra Cesăreanu, D.R.Popa (nu Popescu), Saviana Stănescu, Adrian Sângeorzan
şi...Stelian Tănase, publicaţi la Editura
Spuyten Duyvil, din Brooklyn, între puţinele edituri nordamericane care
trimit marfa la domiciliul clientului, ca să mai adauge la preţul cărţii şi
deplasarea poştaşului.
Dovediţi-mi că nu-i
adevărat că ICR-ul a finanţat cu 28.500 euro apariţia cărţii lui Andrei Pleşu, Pitoresc şi melancolie, la Editura Aimery Somogy, din Paris. Şi consolidaţi-vă dovada,
dovedind că nu Radu Portocală a protestat pentru o astfel de risipă, părăsind
funcţia de director al Centrului ICR din Franţa. Că, de fapt, Andrei Pleşu s-a
declarat nemulţumit de calitatea reproducerii ilustraţiilor şi, absolut jignit
de faptul că Editura Somogy nu l-a
expus în vitrină nici măcar o zi. Pentru că ICR-ul i-a cumpărat (alţi bani!)
tot tirajul, depozitându-l într-un subsol fără adresă.
Nu-i un fenomen nou în cultura română: în 1955, Editura Alessandro Manuzio, din Milano, a tipărit Trilogia Culturii, opera lui Lucian Blaga, în traducerea lui Antonio Banfi, un
foarte apreciat intelectual italian, bun cunoscător şi divulgator al culturii
noastre în Italia. În anul acela, Lucian Blaga se afla printre candidaţii, cu
foarte mari şanse, la Premiul Nobel şi editorul conta pe o bună şi dreaptă
afacere. N-a fost aşa: întreg tirajul cărţii a fost cumpărat de ... Securitatea
română, care a suportat şi preţul benzinei pentru incendierea ediţiei.
În cazul lui Andrei Pleşu, cred că domnul Radu Portocală,
statornic apărător al culturii şi istoriei noastre, are dreptate: Editura Somogy a tipărit Pitoresc şi melancolie într-un tiraj de
familie, şi-a încasat banii şi nu a mai scos altă ediţie (nu-şi putea cheltui
câştigul), cum ar fi fost normal, socotind teza de doctorat, din 1977, a
domnului Pleşu, fără valoare; refuzată de la bun început de editurile pariziene
Grasset şi Fayard.
Dacă acesta nu-i matrazbalik,
atunci e numai afacere şi fals intelectual.
Dovediţi-mi, domnule Vladimir Tismăneanu, că nu-i adevărat că din
16 titluri din cultura română, finanţate de ICR.Madrid, 14 (paisprezece) n-au
fost operea unui singur traducător, proprietar de plantaţii de citrice, pe care
Patapievici l-a dus la Cotroceni, să-l numească Băsescu cetăţean de onoare şi
să-i pună de gât colanul de Cavaler al Literelor. Dar asta-i altă gâscă, într-un sac pe
care-l voi deschide altădată.
Mai dovediţi-mi că poneiul roz, de la o expoziţie de la New
York, nu avea în loc de şa o zvastică, ci era un inorog înblânzit în pădurile
din basmele noastre. Dovediţi-mi că, tot la New York, o lectură din opera lui
Matei Călinescu, nu s-a plătit cu 65.000 Ron, iar o expoziţie de covoare
maramureşne a costat doar 17.000 Ron; că o lectură literară World Voice, cu
glasul lui Cărtărescu) nu s-a plătit cu 38.000 Ron; timp în care ICR –
Budapesta a plătit cu doar 6.150 Ron un Festival
al vinului, iar un altul, de mare succes, Festivalul Piftiei a costat numai 6.000 Ron. E de necrezut, dar
tocmai de asta e foarte adevărat, vinul şi piftia fiind capodopere ale culturii
noastre. Urma, dar n-a mai fost timp, un Fetival
al Plăcintei. Brănză, flambată cu palincă de cais.
Nu văd nimic grav, demn de incriminat, în tot ce am spus până acum. Grav, foarte periculos, este
faptul că Horia Roman Patapievici a făcut din ICR un centru pentru o deşănţată
politică antiromânească şi defăimarea constantă a valorilor naţionale ale
Culturii Române. Infracţiune uşor de dovedit pentru cine are curajul s-o facă şi
răbdarea de a aduna într-un dosar penal toate elucubraţiile sale şi ale celor din jurul său, privind
defăimarea lui Eminescu (Dilema,
revista domnului Andrei Pleşu), batjocurirea limbii române – bună numai pentru
a înjura – sau ruşinea de a fi român.
Nu are nici un sens ca un astfel de dosar să fie dat pe mâna
judecătorilor simpli, obişnuiţi cu trucajele şi trasul de timp, în aşteptarea
prescipţiei şi peşcheşului. Cred că e mare nevoie de ventilarea debaralelor
pline cu schelete şi a cuiburilor de vipere. Cel mai potrivit ar fi un proces precum cel intentat în (mai
1921) de Andre Breton şi dadaişti lui Maurice Barres – romancier, politician, deputat,
academician -, o notorietate a timpului. Curioşii au la dispoziţie cartea mea
Tristan Tzara – Primele poeme (Poemas
rumanos) – Prensas Universitarias de Zaragoza, 2002 – cu toate amănuntele.
Pentru ceilalţi, reproduc din actul de acuzare rostit de Breton, în salonul
Societăţii Savanţilor (Socitetes Savantes)
„...considerând că un anume om, într-o
anume epocă, cu posibilităţi de a rezolva anumite probleme e vinovat, fie
pentru dorinţa de linişte .... fie pentru self-cleptomanie, fie pentru motive
morale, renunţă la ceea ce era singurul în măsură s-o facă ... îl acuză pe Maurice Barres de crimă împotriva siguranţei
spiritului.” Şi mă opresc, pentru că dintre martorii
acuzării – Drieu La Rochelle, Giuseppe Ungaretti, etc – s-a ridicat Tristan
Tzara, care, cântărind opinii şi argumente pro şi contra, a conchis: „Veţi fi de acord, domnule preşedinte, că noi toţi nu suntem decât o
hâţă de porci şi, în consecinţă, micile diferenţe, porci mari şi porci mai
puţin mari, nu au nici o importanţă.”
Organizat sub Cupola Ateneului Român, unde s-a proclamat
înfiinţarea Instiutului Cultural Român – eram de faţă -, un astfel de proces ar fi
o mare binefacere pentru cultura română şi un miracol dacă se va găsi un
preşedinte precum Andre Breton sau un martor al acuzării, precum Tristan Tzara.
Nu un proces al comunismului, precum cel montat de Băsescu, Tismăneanu, et.co.,
aveam nevoie, ci de acesta, care în mod sigur nu se va ţine niciodată.
Şi pentru a termina, domnule Vladimir Tismăneanu, dovediţi-mi că nu aţi primit de la
ICR suma de 5.300 dolari, pentru o conferinţă exclusivă de defăimare a lui Emil
Cioran, acuzat de militanţă fascistă. Nu mă interesează că după aceea aţi
publicat, în Revista 22, o recenziuţă de idei ale lui Emil Cioran. Mă
interesează numai conferinţa cu pricina : 5.300 de dolari pentru un pârţ...
Termin, domnule, cu toate scuzele. Spuneţi-mi, totuşi, dacă nu cumva, sunteţi Socrate.
Dacă nu, înseamnă că sunteţi chiar Vladmir Tismăneanu, din Ploieşti.
Madrid,
iunie-iulie, 2013
©
Darie Novăceanu
Post-scriptum. Hotărât să nu mai adaug nici un singur
cuvânt la textul de mai sus, am dat peste un splendid articol al lui Andrei
Pleşu, mâhnit de cele întâmplate la ICR.
I-am admirat întotdeauna stilul şi sinceritatea rostirii.
Transcriu, pentru curioşi fragmentul cel mai ilustrativ.
Andrei Pleşu |
Ba pe la Antena 3
şi prin nărăvaşele ei filiale online, ba
pe felurite bloguri (asta ca să nu numesc decît ”vîrfurile de lance” ale
campaniei) şi Mircea Cărtărescu, şi Gabriel Liiceanu, şi Horia Patapievici şi
Andrei Pleşu (lista e însa ceva mai lungă, nu pot fi trecuţi cu vederea Mihăieş
şi Tismăneanu) au fost trecuţi printr-o vastă stilistică a deriziunii şi
denigrării. De la băşcălie diletantă la linşaj mediatic profesionist. Una peste
alta, suntem o „gaşcă” de pupincurişti, impostori, plagiatori, profitori,
cripto-comunişti (dar şi cripto-fascişti), cvasi-securişti, „auto-intitulaţi”,
elitişti, nulităţi, „interbelici”, boşorogi, urîţi, limbrici, fripturişti,
traseişti, înecaţi în privilegii, în bani publici, în tone de suficienţă
egolatră şi tupeu. Mai grav încă e faptul că suntem trădători de ţară, că ne
ocupăm zi şi noapte – probabil plătiţi de agenturi străine – cu demolarea
imaginii ţării. Suntem anti-români, trădători, lipsiţi de onoare, pe scurt,
„băsişti” pînă în măduva oaselor. Foarte bine ! Ce putem pentru ca să facem ?
E libertate, e egalitate, e democraţie. Oricine poate să creadă şi să spună ce
vrea despre oricine. Deplîngem, fireşte, valul de dezamăgire, furie şi dispreţ
pe care l-am stîrnit ; te pomeneşti că îl merităm…
Îl admir mult , dintotdeauna, pe Andrei Pleşu.
Dezarmat de sinceritatea sa
Postdata - 22 mai 2014. Un bairam mediatic fără precedent se petrece la noi, de la începutul lui mai, în jurul Institutului Cultural Român. Fapt care m-a determinat - înainte de a veni cu amănunte noi - să repet textul de mai sus, postat la data de 10 iulie 2013. Din neatenţie, l-am trecut pe domnul Tismăneanu născut la Ploieşti. Nu, dumnealui s-a născut la Braşov. Deşi, tot la Ploieşti era mai potrivit.