Reconstituiri
După lideri politici deveniţi proprietari de baruri şi
tripouri semiclandestine, după mitingişti aduşi în stradă cu microbuzele de pe
la casele de copii şi ospicii, după mânuitorii de sticle incendiare şi bâte cu
noduri, după bişniţari transformaţi ocazional în oratori gângavi — o predestinare
a speciei sau o fatalitate a neamului? - şi, în sfârşit, după independenţi
împătimiţi într-o democraţie la purtător, peisajul nostru socio-politic intră
în toamnă îmbogăţit pe nesimţite cu un personaj aparte şi, în comparaţie cu
alte ţări, deosebit şi numai al nostru: ţaţa.
Indispensabilă pentru echilibrarea culorilor din
peisaj niciodată monoton şi întotdeauna confuz, ţaţa le luminează pe toate şi
pune umbră acolo unde simte că ar fi pericol de prea multă strălucire. Altfel spus,
din indispensabilă, ea devine şi plăcută, agreabilă, căutată şi complimentată,
invitată în casă şi rugată să-şi dea cu părerea şi presupusul. Şi, mai ales,
să n-aibă rezerve în ceea ce spune, să pună totul pe masă, că vorba-i slobodă
şi cuvântu-i liber: ca hulubii care împroaşcă umerii statuilor, dându-le o
patină în plus şi un spor de demnitate murdară.
Şi ţaţa spune. Spune şi presupune multe şi de toate.
Pentru că, spre deosebire de experţi, cei care ştiu din ce în ce mai mult despre
din ce în ce mai puţine lucruri, ţaţa ştie invers şi, exact unde nu ştie nimic,
acolo presupune mai mult.
N-avem de a face - să nu ne amăgim - cu o prezenţă
insolită adică total necunoscută, nici inventată de noi sau de circumstanţele
acestor zile frământate ca o cocă fără drojdie. Nu, ţaţa vine din, cum se
spune, negura tuturor timpurilor, fiind imemorială şi memorioasă, adică
reflectându-ne, exprimându-ne prin comportamentul şi zicerile ei pe noi toţi,
rostindu-ne cu părţile noastre acoperite sau nevăzute, ajutându-ne să nu ne fie
ruşine şi, după caz, să fim chiar nişte neruşinaţi.
Intr-un fel, dacă ne gândim bine şi cu sinceritate
istorică, asemeni lingurii sau roţii, ţaţa, s-a născut înaintea noastră pentru
a ne sluji de îndată ce am venit pe lume şi am făcut ochi ca să vedem lumea, şi
urechi ca să auzim cuvântul. Să avem cu ce să ducem ciorba la gură şi cum să ne
învârtim pentru a ne face rost de alta.
Şi fiindcă ciorba s-a născut la ţară, unde cresc
orătăniile şi porcul, ţaţa s-a ivit pentru prima oară tot aici, pe marginea
drumului, supraveghind bobocii de raţă clociţi şi îngrijiţi de găină. S-a ivit,
dintr-o nedumerire ce depăşeşte îndoiala hamletiană şi poate fi rezumată într-o
alternativă fără soluţie: „Să fie de raţă, muma li-i găină; să fie de găină, îs
cu ciocul lătăreţ..."
Raţa şi găina, gâsca şi curcanul sunt, din cauza acestei
dileme insurmontabile, în afara discuţiei. Dar atunci când e vorba de ţaţă,
putem vorbi de trăsăturile ei, de însuşiri sufleteşti înţelese şi ca virtuţi
ale trupului.
Pe atunci însă, pe vremea când drumul avea margine şi
marginea drum şi nu se inventase nici şanţul şoselei, nici radio-şanţ, ţaţa îşi
punea mâinile în şold şi, după împrejurări sau client, măcănea, sâsâia sau
bolborosea cele mai neaşteptate întâmplări, „evenimente" cum se spune azi,
auzite sau văzute de obicei de alţii, trecând cu un singur gâgâit de la furt la
viol, iar de aici la crimă sau nuntă, întârziind în amănunte atât cât socotea că se
cuvine pentru ca povestea să fie credibilă.
Era, prin urmare, o ţaţă narativă; epică, în cele mai
multe situaţii. O ţaţă-gazetă-vorbită. O ţaţă care din întâmplare ştia să se
iscălească prescurtat, dar care i-a învăţat pe mulţi carte şi, uneori, chiar
minte.
O ţaţă care, spre nenorocul nostru, nu mai există, a dispărut
precum romantismul revoluţionar; fie cu romantismul, fie cu revoluţionarii.
A dispărut pentru
a-i face loc celei de acum, ţaţa contemporană, cea care îşi ia mâinile de la
şold şi le pune pe microfon ori pe gigafon — pâlnia aceea cu baterii care transformă
şoapta denigratoare în oftat liric - şi umple cu cuvinte murdare străzile.
Ţaţa zilelor noastre se simte bine în stradă, cu
mâinile pe gigafon, şi leşină de plăcere în paginile gazetuţelor sleite de
prostie. Drept pentru care, pune mâna pe
condei şi le sporeşte zestrea din zbor, bătând din pene peste umerii statuilor,
asemeni hulubilor bolnavi de diaree.
Aşadar, ţaţa a venit la oraş. S-a urbanizat. A lăsat
bobocii de raţă pe marginea drumului şi a adus în cetate numai măcănitul. Şi
pentru că la oraş se îmbogăţeşte şi diversifică totul, graţie unei
„colectivităţi" care simte cetatea ca aparţinându-le tuturora, iar oraşul
ca pe un bun personal, al fiecăruia, pe rând şi deodată, la oraş, zic, ţaţa s-a
diversificat. Nu este, cum s-ar putea crede, numai femeie. Nu, ţaţa-femeie,
culmea, a cam dispărut. S-a şters din peisajul acesta socio-politic o dată cu
dispariţia singurei noastre femeie-ţaţă-academician, cea pe care nu trebuie s-o
mai numim, nici s-o mai arătăm cu degetul fiindcă nu mai avem unde, spre
fericirea noastră, s-o găsim.
Urbanizându-se la nivelul unei singure pieţe, ţaţa s-a
şi universalizat, dovedind că de acum poate şi chiar este mai mult de genul
masculin, adică ţaţa-bărbat sau ţăţonul ţăţoii şi, uneori, e chiar ambigenă,
dar nu neutră adică ţăţoiul ţăţoanelor. Patent neînregistrat încă, dar de
neîndoielnică unicitate, încât măcar pentru aceasta Europa ar trebui nu numai
să ne deschidă porţile şi să ne spună „intraţi", ci chiar să le dărâme
definitiv şi să ni se adreseze cu „vă rugăm să ne scuzaţi că n-am auzit soneria
şi să aveţi bunăvoinţa să poftiţi înlăuntru".
Dar, o să vă întrebaţi - şi pe bună dreptate — ce să
facă ea, ţaţa, ţăţoiul sau ţăţonul, înlăuntru, când nu poate trăi fără stradă?
Unde să măcăne şi să curcurezeze pardon, cotcodăcească? Unde să grohăie şi să
bolborosească? În care dintre saloanele Europei se poate spune mac-mac, în loc
de bine v-am găsit?
Dispunem,
la începutul acestei toamne, de atât de multe ţaţe, încât tipologia nu mai
ridică nici un fel de problemă. Ţaţe individuale care, adunate cu grijă, ne dau
ţaţa colectivă sau generalul. Dar parcă nu-i bine să le adunăm pe toate la un
loc, că n-avem ce face cu generalul. Mai cu folos e să le privim pe grupe de
vârstă şi profesie; privire care ne oferă, pe deasupra, şi unele date de
caracter, adăugiri fireşti în prelungirea ţaţei de odinioară, cea cu mâinile-n
şold.
Aşadar, ţaţa în vârstă se
îmbracă pestriţ, ca bibilica, şi de obicei se ocupă cu politica, fiindcă asta-i
dă ocazia să vorbească mult despre ţară şi democraţie, bârfindu-i pe cei care,
vorbind mai puţin, încearcă să facă mai multă ţară şi mai multă democraţie.
După împrejurări, este ţaţa
intransigentă (prin experienţă) şi fără iluzii (prin vârstă). Şi dacă o mai
privim o dată, descoperim că e bibilică pe toate părţile: umblă singuratică,
dispreţuind celelalte orătănii cu excepţia curcanului şi protestând în orice
situaţie printr-un singur cuvânt, păcat-păcat-păcat!
Aparentul respect pentru
curcan se explică prin genealogie: au coborât, de pe crengi diferite, din
acelaşi arbore: struţul. Evident, sosind după curcan în ogrăzile noastre, în
unele dintre acestea, în lipsa altui cuvânt, i s-a spus câţă, localism pe care-1 detestă, susţinând că adevăratul etimon e
pur italian, unde i se spune faraona.
Dar dacă aceasta este ţaţa în
vârstă, la care se ajunge greu şi numai prin curgerea anilor, dispunem şi de
ţaţa tânără, cu barbă pe tot obrazul şi care, deocamdată, face tot politică. E ţaţa-două-feţe,
astfel zidită încât rişti, dacă pui mâna pe ea, să n-o prinzi niciodată „în
flagrant" pentru că îţi oferă mereu partea nevinovată.
Mai există, n-avea cum să ne
lipsească, ţaţa fără barbă, dar cu mustăţi şi plete, un fel de Ianus, mai mic
de statură, nedepăşind mai niciodată înălţimea geniilor. E ţaţa care sâsâie cel
mai mult împotriva nomenclaturii, izvorând chiar din smârcurile ei, prin
decantare, visând să-i ia locul şi având pentru aceasta toate atributele
necesare: din spate e femeie, din faţă haiduc şi dintr-o parte escroc.
Deghizarea în opoziţionist este perfectă, dar numai prin exterior: dacă-şi taie
pletele şi-şi rade mustaţa, îi poţi spune „tovarăşe" fără rezerve şi-ţi va
mulţumi.
Un alt grup de ţaţe, ultimele
la care ne vom opri pentru moment, e grupul fără barbă, fără mustăţi şi fără
plete. Ţaţa ideală pentru gazetărie, pentru că e rotundă, rotundă peste tot şi
mereu în mişcare, ca baloanele legate cu sfoară la intrarea în bâlciuri. Lipsindu-i atributele capilare, ea este, totuşi, o ţaţă masculină.
Bărbat cu predispoziţii de Şeherezadă, condiţie la care ajunge prin ambigen,
când îşi încredinţează nevasta paturilor străine şi păstrează clanţa de la uşă
ca dovadă că ştie tot ce se petrece înlăuntru. Poveştile ei sunt rostite cu
clanţa în mână şi de aceea foarte credibile.
Să ne bucurăm, prin urmare, de aceste personaje care
vin să-nvioreze peisajul nostru de la începutul toamnei şi să ne grăbim să ne
facem rost de lemne de foc şi de alte provizii. Pentru că nu ştim cum va fi
iarna şi ar fi neplăcut să ascultăm poveşti, stând la gura sobei îngheţate.
Septembrie, 1990
O explicaţie: cu suficientă delicateţe, articolul de
atunci făcea aluzie la primele prototipuri de ţaţe produse de democraţia
noastră. Intre timp multiplicarea a fost geometrică, şi n-a lipsit nici
diversificarea, apărând „modele" deosebit de interesante şi la fel de prolifice,
indiferent spaţiul în care se manifestă: scris, vorbit sau văzut.
Mai ales văzut – adaug acum, înainte de a „ridica”
textul pe blog. Văzut pe sticla televizorului, devenită lac vertical pe care
plutesc, noapte de noapte, politicienii de azi şi viitori, printre măcănitul
raţelor bătrâne şi bobocii abia ieşiţi din găoacea verde-ceresc.
De pe toate cele patru ţărmuri, despletite ca nişte
sălcii, fără nimic care să nu se vadă, animatoarele bucură privirea poporului
care, ascultându-şi preşedintele – e vorba de Traian Băsescu, preşedintele
ţării!- spunând bancuri idioate despre el însuşi (şi Dumnezeu), sau jucând sârba-n
căruţă cu zlătarii, uitând cât e de sărac şi neajutorat.
Dintre toate ţaţele de atunci, care mi-au servit ca
model, câteva au trecut prin toate bălţile, smârcurile şi mocirlele tranziţiei.
Prima – cea cu mâna pe clanţă - a năpârlit rău de tot - şi i s-au uscat
degetele sufletului, numărându-şi banii. A doua– cea mai îndrăgită - s-a metamorfozat; e broscoi sută la sută,
adică rana ridibundia. Se îmbracă în
surtuce din lintiţă şi zale şi se ocupă cu creşterea brotăceilor. Lac să fie. Şi este...
A treia, a treia n-o ştiu prea
bine pentru că sunt mai multe şi ograda nu mai are nici un zăplaz.
A rămas, nu se putea altfel,
curcanul. Încărunţit şi el, bolboroseşte-n trei culori desfăcute din târtiţă. Însoţit, în ultima vreme, de o ţaţă nouă, abia sosită din Bărăgan,
care nu a trecut, în rostire, dincolo de apelativul „bă”. Şi băuleşte mult şi
peste tot, până şi-n Parlamentul European.
Post data. Intre o zi si altele,
a apărut şi al patrulea prototip: ţaţa-mangafa. S-a lipit de fotografia mea cu
portretul personal. Poartă barbă văruită – să pară mai vârstnic – şi are
diplomă falsă de jurnalist, obţinută de la proxeneţii din Ferentari. Şi-a ţinut
să-şi reînceapă cariera – pe prima a ratat-o – prin comemorarea celui mai lung,
mai ruşinos antidemocratic miting (başca, ilegal) din istoria noastră
postdecembristă. Miting împotriva căruia m-am declarat de la început, în mod
public, făcându-mi iluzia că se va sfârşi pentru ambele tabere, convingându-se
că n-a pierdut, dar nici n-a câştigat.
Numai că ţaţa-mangafa
a început prost, publicând un interviu pe care nu i l-am dat, punând de la el
acolo unde i s-a spus că lipseşte ceva şi suprimând ceea ce i s-a părut că
arde. Imoral. Si, în plus,
orfan de gramatică şi incult (adică analfabet cultivat).
Îl corectez fără să-i cer nimic: 1. discuţia
cu mine nu s-a închis abrupt, nu eram pe marginea unei prăpăstii, ci a fost
întreruptă de mine, brusc, pentru că simţeam ca miroase a pucioasă. 2. Relaţiile mele cu o anume ţaţă din presa de alaltăieri şi de
poimâine nu pot fi glaciale, mai ales ca nu exista deloc. Glacialele se poartă
numai între politicienii proşti 3. Că aş fi asemănat ţaţa asta cu Apunake,
neştiind ceea ce ştie mangafaua, anume că „Apunake este pseudonimul
scriitorului român Grigore Cugler, mort în exil, tocmai ìn Peru”, este fals de
două ori: Apunake e un roman, pastilă
diuretică, scris de Grigore Cugler (vezi cartea mea, „Saloanele nemerniciei”,
pag. 139-143, Editura Elion, 2006), apărut la Editura Vremea, în 1926. E
adevărat, eroul principal poartă acest nume. Dar asta-i altă raţă...
Nu consider, măcar acum, când sunt atâtea de făcut şi
trebuie să le facem bine, că mai era nevoie de această sărbătoare a urâtului.
Oricum, nu trebuia să înceapă cu un interviu care n-a existat. Pot, la o adică,
să-i dau un sfat acestui descendent, avortat din Rică Venturiano: să stea de
vorbă cu cei care au organizat Piaţa Universităţii, autorii adevăraţi,
investitori şi beneficiari; cu susţinătorii morali ai acesteia, cu
„proprietarul” balconului, cu cei care au predicat de acolo şi cu „liderii”
Pieţei.
Să-i spun eu cine au fost
aceştia? Păi atunci, el cu se mai ocupă? Eu să ţes şi el să se ìmbrace? Îmi
pare rău că-mi întreţin vizitatorii blogului cu astfel de nemernicii. Cred, totuşi, că le va fi folositor să ştie cum a început montarea acelei stâne.
Ilustraţie: Victor Brauner
..............................................................
R. Darie Novăceanu - 2015.