Brazilia noastră
Cristo Redentor - Rio de Janeiro |
Dimitrie
Leonida, fratele de mijloc, tot inginer, s-a specializat în Anglia şi s-a
întors acasă, proiectând prima linie de transport între Gara de Nord şi
Colentina. Un vis, metroul din Bucureşti, a rămas schiţe şi desene. Reluate de
alţii mai târziu, exact aşa cum le gândise. A reuşit totuşi, să înfiinţeze Muzeul
Tehnicii, recunoscut cu numele lui.
Al
treilea frate, George, n-a fost atras de ştiinţele exacte. A urmat cursurile
Conservatorului de Arte Frumoase, secţia de sculptură, a făcut primul război şi
a plecat în Italia.
Trei ani ca să-l vadă pe Goliat şi fântânile lui Bernini,
iar după aceea firele de marmură din barba lui Moise, aşa cum le-a tors
Michelangelo, instalându-l în Biserica
Sfântul Petru în Lanţuri, din Roma.
George Leonida |
La Paris nu i-a fost greu de
loc să găsească de lucru. Polonezul Paul Landowsky, mai mult antreprenor decât
artist, câştigase concursul pentru ansamblul Crist Redentor din Rio de Janeiro şi l-a însărcinat cu executarea
chipului Mântuitorului. Doar 3,75 m. din cei 38, câţi urma să aibă întreg
monumentul, ridicat pe Corcovado, la peste 700 m., deasupra apelor din golf. În
total 1.145 de tone. Aşa cum îl vedem şi astăzi, planând peste furnicarul fără
odihnă al oraşului.
Mi l-am amintit acum, după
ce Germania a umilit fotbalul brazilian cu un scor de istorie: 7 (şapte) la
1(unu). Greu de crezut şi greu de suportat. Pentru
că brazilienii nu pot concepe Brazilia fără fotbal, iar lumea nu poate concepe
fotbalul fără Brazilia.
Dilemă pe care filozofia a lăsat-o fără
concluzie, trecând silogismul în seama unei singure persoane, care l-a rezolvat
fără să ştie. A ieşit, pur şi simplu, în faţa casei şi a început să se joace cu
mingea, desenând jocuri nedesenate până atunci de nimeni.
Din faţa casei, pe un teren
viran, iar de aici pe un stadion adevărat, unde şi-a desăvârşit autoportretul
în care s-a recunoscut toţi brazilienii. Din clipa aceea, Edson Arantes do
Nacimiento s-a numit Pelé, spranumit o
Rei, Regele fotbalului. Unicul
fotbalist – a spus Johan Cruyff – care
a depăşit limitele logicii.
De fapt, nimeni n-a dorit ca
dilema să fie rezolvată,
ci trăită. Asumată, aşa cum ne asumăm destinul fără
să-i cunoaştem întinderea şi adâncimile.
Astfel, înfrângerea
Braziliei la Campionatul mondial de acum de către Germania, nu-i decât trăirea
destinului, împărtăşit de data aceasta prin lacrimi.
La Campionatul mondial de fotbal din 1970, desfăşurat în Mexic, Pelé
avea 40 de ani. La sfârşitul petrecerii, organizatorii de atunci i-a ales pe
cei mai buni din echipele participante, iar ţara gazdă a format din primii
unsprezece „echipa ideala” şi a vrut s-o toarne în bronz, instalând-o pe aleea principală care duce la porţile
stadionului Jalisco, din Guadalajara,
unde s-au consumat partidele cele mai fierbinţi.
Pelé conducea formaţia, de
la distanţă, între membrii acesteia aflându-se şi jucătorul român Emeric Dembrovschi.
Loc de pelerinaj obligatoriu pentru toţi românii care ar fi ajuns la
Guadalajara. Aşa cum am ajuns şi eu, cu actorii de la Teatrul Nottara, condus pe atunci de Horia Lovinescu. Ne-am dus să
vedem stadionul şi să ne închipuim statuile rămase, ca atâtea altele, doar
desenate.
Câţiva din „echipa Nottara”,
cred că Alexandru Repan, Claudiu Iordache, Guriţă şi Sică Rusescu şi-au amintit naţionala noastră de atunci –
Dinu, Dumitrache, Lucescu, Răducanu, Dobrin, etc. -, precum şi onoarea şi
nenorocul de a face parte din aceiaşi gupă cu Brazilia, Anglia şi Cehoslovacia
-, singurii pe care i-am învins fiind cehii. Dar n-am pierdut la scor cu
ceilalţi. Revăd statisticele de atunci: Anglia-România – 1 la 0,
Brazilia-România – 3 la 2. Un gol al lui Pelé, două ale lui Jairzinho. La noi,
un gol al lui Florea Dumitrache şi cel de al doilea, în minutul 84, de Emeric
Dembrovschi.
Golgeterul campionatului –
reiau din aceiaşi statistică - a fost Gerd
Muller, cu zece goluri, în timp de Franz Beckenbauer n-a înscris decât unul
singur. În finală, Brazilia a învins Italia cu 4 la 1. Şi nu se mai ştie cine
şi cât a plâns.
Regele fotbalului se afla la
cea de a patra prezenţă într-un campionat mondial. Ultima. A cedat tronul celor
de după el, deşi până acum nu l-au ocupat nimeni, toţi veniţi după el
punându-şi un scaun alături. Pentru că locul său nu i-l poate lua nimeni.
Filozofia n-a ştiut s-o
rezolve dilema despre care vorbeam. În schimb, poezia a găsit o soluţie fără să
frustreze sensibilitatea nimănui. Mă refer la poezia concretă, manifestare
lirică eşuată pe mările publicităţii, mai cu seamă pe cele ale reclamei comerciale, care-ţi vinde un o
pereche de addidaşi prezentându-ţi Facerea lumii.
Nici o altă mişcare poetică
n-a avut o viaţă atât de scurtă, dar în Brazilia – tot în Brazilia! – a cunoscut
un moment de glorie prin câţiva poeţi pe care, prin 1968, când traduceam prima
antologie de la noi,
i-am aflat între cei aleşi de Manuel Bandeira în celebrele sale studii. Nu-mi mai amintesc
numele poetului, dar nu am uitat poemul de doar trei strofe. Îl puteţi scrie
singuri, cu puţină imaginaţie. În prima strofă, drapelul Braziliei, aşa cum a
fluturat peste tot în ultimele săptămâni. In cea de a doua, în locul globului
pământesc apare o minge de fotbal. Si în ultimul, mingea este înlocuită cu
chipul de abanos al lui Pele. Filozofiei nu-i mai rămâne decât să aplaude.
Faptul că acum brazilienii
şi-au împărtăşit destinul prin lacrimi mi-amintit de chipul Mântuitorului de pe
Corcovado, sculptat de George Leonida. Întreagă, statuia are 1.145 de tone de
beton armat. Dacă în Sistemul Internaţional de Măsuri şi Greutăţi, păstrat la
Londra, un gram cântăreşte cât 1 cm. cub de apă la 4 grade Celsius, tot cam
atât trebuie să aibă şi o lacrimă. Aflaţi singuri, câte lacrimi s-au strâns în
zilele acestea, sub pleoapele Mântuitorului de pe Corcovado, la Rio de Janeiro.
Ca un făcut, în fântâna
arteziană din Piaţa Rio de Janeiro,
din Ciudad de Mexico, se ridică statuia unui David uriaş. Dar nu un gigant
precum Mântuitorul.
Puţini îşi mai amintesc
astăzi de George Leonida, specializat în busturi, mai ales de regi, precum se
află în castelul din Bran. Poetul Mihai Cantuniari, care are o statuetă de a
sa, mi-a povestit destinul acestuia. În primăvara lui 1943, artistul s-a urcat
pe acoperişul casei, pe strada Salcâmilor, să culeagă flori de tei. O creangă
s-a rupt.
Nu ştiu dacă brazilienii îi
vor învinge mâine seară pe olandezi.
Ştiu că drapelul Braziliei va flutura pese
tot. Şi sunt la fel de sigur că, înfrânţi sau victorioşi, brazilienii îşi vor
împărtăşi iarăşi destinul. Cu un nou şir de lacrimi.
Madrid, 11 iulie 2014
...............................................
© Darie Novăceanu - 2014