Imposibila singurătate
- A d ă u g i r e -
Fosta Casa Scriitorilor (Rămasă de izbelişte) |
Retraşi
în tranşeiele adânci ale nerăspunderii, „împricinaţii” mei din Marin Preda, imposibila singurătate, au trimis în faţă un grup de cercetaşi cu
misiunea precisă de a mă surprinde nepregătit, făcând echilibristică pe sârmă,
deşi mie-mi place să calc pe pământ ferm.
Nu
cunosc această avangardă tânără, de recruţi, viitori posibili generali, dar
vreau să-i liniştesc pe toţi, clarificându-le îndoielile şi presupunerile,
adunate aşa cum mi le-a adus poşta electronică sau cea cu goarnă clasică,
lipsită de carabă şi muştiuc, privatizate prost şi pe bucăţi.
Tinerii cercetaşi au observat,
fără microscopul lui Cristian Teodorescu, că mai toate persoanele, nume şi
prenume, menţionate în textul meu, nu mai sunt în viaţă, începând cu procurorul
Ion Ungureanu. Aşa e, recunosc. Dar de asta nu-i vinovat nimeni sau aşa cred,
iar mărturiile lor nu pot fi obiect de discuţie. Unul dintre remitenţi insinuă:
nepoţica pentru care Ion Ungureanu strângea cărţi cu autografe de la scriitori,
ar fi o invenţie a mea. Nu, e reală şi adevărată, se numeşte Alina Păun, fiica
lui Ovidiu Păun, tot procuror – o scurtă vreme chiar Procuror General -, un
mare gospodar şi un foarte bun mecanic auto amator. Tot astfel, că de unde
atâţia medici care mai sunt sau numai sunt şi pentru ce atâtea relaţii cu ei.
Mai sunt: Dorinel Sarafoleanu, excelentă persoană şi mare otorinolaringolog,
profesie transmisă fiului; Mitică Onisim, generalist; George Dumitrescu, gastroenterologie;
Gheorghe Beuran, radiolog; Toma şi Mircea Beuran, tată şi fiu, etc., etc. Că de
ce şi cum? Simplu: nu noi eram suferinzi de atâtea boli, ci apropiaţii noştri,
pe care-i ajutam cum puteam. Şi erau mulţi.
Fireşte, astea sunt curiozităţi
în trecere, pentru a se ajunge la partea esenţială: relaţia mea cu Preda, cu
alţi scriitori mai puţin prieteni cu acesta, şi cu Securitatea.
La partea ultimă refuz să
răspund. Eventual, pot fi consultaţi Andrei Pleşu sau, mai în temă, Mircea
Dinescu. Pentru că de aceea sunt membri ai Cnsas
–ului. Să ştie ce nu ştim noi despre noi înşine şi astfel, domniile lor, mari
maeştri de şah, să-şi păstreze turnurile, caii şi nebunii, lăsându-ne regele
gol şi regina de izbelişte. Aici, pentru tinerii cercetaşi, ori alţi curioşi,
adaug valoarea de schimb a pieselor, plecând numai din cele patru pătrate
extreme: un turn = un nebun (sau un cal) + doi pioni; în acelaşi timp, la bursa
de valori (ceva mai sofisticată), un turn = cinci pioni. Echivalare riscantă,
deoarece preţul pionilor depinde de locul pe care-l ocupă, în vreme ce un cal,
bine condus, ajunge direct în patul regal. Fapt cunoscut: în ultimii ani, pe
tabla de şah a politicii de la noi, au fost sacrificaţi mulţi pioni pentru ca
nebunii să-şi facă de cap.
Nu ştiu dacă la Cnsas, există un dosar cu numele meu. Nu am cerut să-l văd, din tot felul de motive. Ultimul, având convingerea că, dacă n-a existat înainte de 1989, a fost inventat după aceea, de mai multe ori. Cu mâna pe inimă, prin vara lui 1968, am fost invitat în Rahovei, într-o manieră bine calculată: - Tovarăşu’... ? - Da. – Sunt maiorul (cutare), de la Miliţie (?). Ştiţi, avem o nedumerire...Nu, nu-i urgent, dar dacă aţi putea trece pe la noi, ar fi foarte bine. M-am dus (când auzeam miliţie, începeam să mă simt vinovat), am intrat, un soldat (uniformă de armată) m-a condus la cel care mă chemase, fiind întâmpinat cu amabilitate şi multe surâsuri: - Ce mai faceţi, d-le Darie? Luaţi loc, vă rog, poftiţi. Şi scriitorii ce mai fac? Ce mai face Eugen Barbu? E plecat, cumva, din Bucureşti?... Am spus ce nu ştiam, după care interlocutorul meu a trecut la esenţă: - Aţi venit cu maşina? – Da. – Un Fiat 128, roşu...- Da (îl parcasem pe trotuar). –Ştiţi, noi, aici, avem tot felul de probleme... Ştim (vorbea numai la plural) că Zaharia Stancu ţine mult la dumneavoastră.. – Şi eu ţin foarte mult la el... A deschis un sertar – trei birouri jegoase, cu nimic pe ele – a scos un plic, şi din plic nişte poze: - Îl cunoaşteţi pe acesta? –Nu. –Dar pe acesta, uitaţi-vă bine. M-am uitat: - Nu, nu-l cunosc (era tuciuriu, brunet, cu părul creţ). - Nici pe acesta ? – Nici! – Atunci e simplu... Sunteţi prieten cu Bănulescu şi Marin Sorescu? – Da, am fost împreună în Italia. – Da, ştim. Deci, nu-i cunoaşteţi pe cei din fotografii? –Nu. - Aţi venit cu maşina... Ia priviţi, e maşina dumneavoastră? – Da, e maşina mea. Am recunoscut numărul. – Şi, în cazul ăsta, cum de la volan – mi-a întins altă poză – se află exact acesta? Clar ca lumina zilei: brunet cu părul creţ...Ceva nu era în ordine, însă nu i-am spus ce, mai ales că, între timp a scos din acelaşi sertar o declaraţie-tip şi un exemplar din Codul Penal, bine terfelit. – Va trebui să semnaţi o declaraţie (completa rubricile fixe), aşa cum aţi spus, că nu-i cunoaşteţi şi totul e în ordine. Dar – a deschis Codul – aici, la articolul... spune că mărturia mincinoasă se pedepseşte cu... sau cu doi ani de... Semnaţi? – Nu. Nu semnez. M-am uitat la fereastră : zebrele solide, în romburi. N-aveai cum să te-arunci. – Poate vă mai gândiţi. Nu-i nici o grabă. Vă gândiţi, ne daţi un telefon (mi-a scris numărul), să zicem mâine, pe la ora asta, şi noi vă aşteptăm. S-a ridicat, m-am ridicat şi eu şi ne-am strâns mâinile. Faptul că-mi dădea un răgaz, mi-a deschis Porţile Raiului. Am plecat, m-am gândit (am pus şi pe alţii să gândească pentru mine) şi a doua zi am sunat la numărul respectiv. – Ştiţi, m-am gândit. Individul acela de la volan, nu se afla în maşina mea. A mea are numai două faruri, iar cea din fotografie are patru, e un Fiat 128 mai nou, un alt model. Uitaţi-vă bine. Dacă-l găsiţi pe cel de la volan, veţi găsi şi maşina. Eu n-am ce să semnez, aşa că nu vă mai deranjez. A urmat o pauză fără vorbe, şi ne-am despărţit fără să ne mai strângem mâinile.
Am reconstituit scena din vara
aceea, când la Uniunea Scriitorilor s-au petrecut câteva lucruri pe care nu
le-am uitat. Mai întâi, o şedinţă a tinerilor scriitori, condusă de Adrian
Păunescu, secretarul organizaţiei de UTC. Invitaţi, Dumitru Ghişe, Vasile
Nicolescu şi obişnuiţii păstori ideologici de la Sector şi Municipiu. Ordinea
de zi, cea dintotdeauna: implicarea scriitorilor în construirea socialismului,
dar şi condiţiile de afirmare, edituri, reviste, burse, locuri de muncă,
cenzura, în plin avânt după Leul albastru
al lui D.R.Popescu, inamiciţii mărunte, la vedere, şi alte mai mari, în
subterane.
Păunescu s-a aprins, cerând mai
puţină birocraţie, mai mulţi bani şi sprijin pentru debutanţii foarte tineri.
Dimov, adept practicant al onirismului, s-a înflăcărat şi a avut vorbe grele
pentru Ghişe; Iulian Neacşu s-a aşezat
între ei, Ivănceanu a reluat de la Dimov, Virgil Mazilescu de la Neacşu. Ion
Gheorghe a făcut grup de unul singur. Fiecare cu punctul său de vedere,
majoritatea ducând spre Eugen Barbu, redactorul şef de la Luceafărul; absent de la adunare, dar bine reprezentat de Ion Dodu
Bălan, Gheorghe Achiţei, Dinu Săraru şi alţii câţiva, între aceştia, cred,
Fănuş Neagu. Revista îşi sporise prestigiu, în primul rând prin câteva rubrici
de critică literară foarte bune şi prin poemele lui Nichita, Ioan Alexandru,
Ion Gheorghe, Marin Sorescu, Pituţ. Dar nu mai avea aproape nimic de atelier
literar, devenind pupitru de polemici şi atitudini exclusiviste. Barbu conducea
revista de prin 60, îşi făcuse cenaclu personal, ajungea oricând sus de tot, şi
supraveghea starea ierarhiilor, atent să nu-l coboare de unde îl dusese Groapa, deşi o adâncise prost cu Şoseaua Nordului şi, mai ales cu Facerea lumii, pe care o citisem înainte
de apariţie, într-un exemplar dactilografiat. Săraru considera romanul drept un
mare triumf şi încercase să-mi descifreze „cheile” politice – împăcarea
patron-muncitor/trecut-viitor - fără să
mă convingă.
Încerc să-mi amintesc dacă nu
cumva a fost prezent şi Ion Iliescu, dar memoria mea, încărcată cu prezenţa sa
de mai târziu, l-a şters. Şedinţa a durat mult, neobişnuit de mult şi s-a
închis, cu perspectiva unei adunări deschise a scriitorilor – deja anunţată,
aprobată şi pregătită - în ziua următoare, pentru găsirea unor soluţii care nu
mai ţineau de tineri, ci de climatul scriitoricesc, în general, lovit din mai
multe direcţii. Şedinţa noastră n-a fost, de fapt, decât un preambul, o luare
de puls a pacientului înainte de a-i aplica tratamentul necesar. Noi, nici
Păunescu, nici ceilalţi, nu aveam autoritatea vârstnicilor – Bogza, Jebeleanu,
Stancu, Titus Popovici, Pop Simion, Constantin Chiriţă sau Marin Preda - mai informaţi, buni cunoscători ai vieţii
literare şi breslei scriitoriceşti, şi cu mai mult cuvânt decât vocile noastre.
Au urmat două zile foarte
agitate, cu mult neprevăzut, fiindu-mi clar din pornire că se va trece la o
nouă aşezare a lucrurilor, funcţiilor şi structurilor de conducere, primul
sacrificat fiind Eugen Barbu. Fireşte, şi echipa sa, făcându-se loc altora, cei
care, la rândul lor, nu veneau singuri, ci însoţiţi de alte persoane şi alte
interese.
Presimţisem deznodământul şi
mi-am pregătit o pledoarie pro Eugen Barbu, pe care sper să nu o mai aibă
nimeni. Eu nu o mai am. Tot ce-mi amintesc e tonul patetic al rostirii ei,
ridicol pentru majoritatea celor prezenţi. S-a luat o pauză pentru masa de prânz
şi Zaharia Stancu – prezidase, flancat de Pop Simion, Ioanichie Olteanu şi
alţii, probabil Ion Brad – m-a luat cu el la Direcţia Teatrului Naţional, în
strada Câmpineanu, aproape de „Union”, blocul turn, singurul pe atunci, din
spatele Palatului. Era foarte agitat, s-a aşezat la birou, a scris o pagină –
pentru fiecare literă avea o mişcare anume a mâinii şi degetelor – mi-a dat-o
s-o citesc şi a chemat-o pe secretară, Ileana Teohari Georgescu, s-o bată la
maşină. N-avea s-o mai dactilografieze pentru că am rupt-o în bucăţi. M-a
fugărit puţin prin birou, mi-a luat petecele şi a încercat să reconstituie
textul dimisiei. Căci asta era: dimisia din funcţia de preşedinte al Uniunii
Scriitorilor. N-a reuşit sau n-a mai avut răbdare s-o refacă. S-a ridicat şi
ne-am dus alături, la Union, să luăm
prânzul. In trecere, i-a spus şoferului să ducă maşina la garaj, şi să
plece acasă, liber pentru ziua aceea. Cazacu s-o opus - bine, dar v-aştept – fără succes: nu, nu mai veni, nu mai vreau...
Prânzul,
pentru condiţia mea, a fost copios, terminat cu papanaşi – mie fără zahăr (îşi
îndura diabetul) -, aduşi personal de domnul Petcu (cândva proprietar a două
restaurante), care ne-au cam rămas în gât, căci, ca din pământ, a apărut
Niculae Stoian, care locuia aproape, la bloc, într-un apartament cu scară
interioară. Apariţie inoportună (ce, ai venit după mine?), vestejită în câteva
cuvinte: nu, n-aţi citit firma şi
invers - Union, adică noi nu
-, retrăgându-se, de data aceasta oportun şi foarte respectuos...
Stancu nu l-a crezut.
Dimpotrivă, era convins că cineva a trimis după el, să revină la prezidiu,
adică exact ceea ce nu mai dorea. Drept pentru care ne-am mutat la Athené, iar de aici, cu aceiaşi senzaţie
de „vânare” – sunt oamenii lui Mizil -, la braseria de la Capşa – cafele şi sucuri – iar de aici, în Piaţa Universităţii, de
unde, cu un teximetru (Pobeda...) a
plecat acasă.
Oamenii lui Mizil au venit, de dimineaţă, şi l-au pus la loc, în prezidiu, poziţia lui - ştia
ce nu putea spune - fiind ostentativ pe linia partidului. O locomotivă care
merge pe cele două şine, cu ecartament stabilit. Niculescu Mizil nu lucra
singur, mulţi alţii din conducerea superioară – Virgil Trofin, Burtică (omul
lui Barbu) sau Dumitru Popescu, instalat pe atunci ca dirijor al culturii –
plus alergătorii, verificau zilnic ecartamentul şi-l informau prompt pe
Ceauşescu, foarte interesat de viaţa scriitorilor, hotărât să pună Uniunea sub
conducerea partidului, nemijlocit.
Eugen Barbu, retras lângă Predeal
- doamna Vera, secretara, îi transmitea totul acolo, probabil şi pledoaria mea
- a pierdut Luceafărul. O victorie
nedorită de mulţi, dar care a făcut mult bine vieţii literare -, în locul său
venind Ştefan Bănulescu. Vara scriitorilor s-a prelungit mult – întâlniri, pe
grupuri, colective şi caste, prezidate direct de Ceauşescu şi Tovarăşa, chiar
in sediul CC -, până la jumătatea lui noiembrie, când Adunarea Generală a
Scriitorilor – şi nu conferinţă, cu un delegat la trei -, cu numărarea
voturilor până la 6, dimineaţa, şi-a ales noua conducere, consolidându-l, pe
merit, pe Zaharia Stancu ca preşedinte, însoţit de cinci vice-preşedinţi: Marin
Preda, Laurenţiu Fulga, Stefan Bănulescu, Meliuzs Jozsef şi Virgil Teodorescu.
Cu un spaţiu mai potrivit pentru mişcare, într-un cadru care-i recunoştea
valoarea, Marin Preda va fi numit director la Cartea Românească, atunci
reînfiinţată.
Revin, astfel, la relaţia mea cu Preda. Eram sau nu prieten? Nici una, nici alta. Condiţie pe care am evocat-o în pagina de însoţire din Ziua literară pentru Jurnal foarte intim, dar o pot completa. Preţuirea mea pentru el era totală, iar admiraţia sa fără invidie (nu cultiva aşa ceva) pentru proza lui Gabriel García Márquez, tradus de mine, ne-a apropiat. Îi plăcea mai mult decât, să zicem, Sábato sau Carpentier, pe care nu-i înţelegea în existenţialismul sau în barocul lor. Carpentier care nu ştia despre opera lui Preda, decât ceea ce i-am spus eu, nu şi-a făcut o impresie prea bună despre persoana lui Marin Preda. La masa de protocol de la Capşa – Jebeleanu, Fulga, Virgil Teodorescu – a sosit puţin mai târziu, aşezându-se faţă-n faţă. Constantin Ioncică, de la Uniune, mi-a dat cu carnet cu cecuri, avertizându-mă: nu există icre de nici un fel. Orice, dar nu icre. Pentru ospătari, adaugi la nota lor trei sticle de vin-bacşiş. Şi odată aşezat, Marin Preda s-a interesat: -Icre aveţi? Aveau, au venit cu o tavă frumos aranjată. – Nu, nu vreau aşa. Mie adu-mi castronul. Să văd dacă-s proaspete. I-am tradus lui Carpentier dorinţa lui Preda. Acesta luat lingura, a înfipt-o până la fund: - La fund sunt cele mai vechi, a observat Carpentier. Iar la sfârşitul mesei: - Ce coniac aveţi? ...-Nu aşa, la pahar. Mie să-mi aduci sticla întreagă şi s-o desfaci aici, în faţa mea. Că vă cunosc bine.
- Marquez al tău e dat dracului,
mi-a spus într-o zi. Auzi, când doi se iubesc cu adevărat, când fac dragoste,
trupurile lor se luminează din interior. Ca o aură. E dat dracului... Citise Eréndira şi Un secol de singurătate. I-am propus să publice la editură Toamna patriarhului, pe care tocmai o
tradusesem. O după amiază la Mogoşoaia, prin parc, povestindu-i cartea, pagină
cu pagină, întrerupându-mă numai când vroia să ştie mai mult despre o anume
scenă. Iar la sfârşit: - Moncher, îmi pare rău. Nu o public. Auzi, o vacă în
balconul patriei... Adică... Şi-apoi
patriarhul ăsta, bezmetic, să facă baie îmbrăcat în general, iar femeia, trasă
de pe mal, ca de un crocodil, să-şi dea seamă că nu avea decât un coi. Un rânc
general. Nu, nu-l public. Si nimeni n-o să publice cartea asta... Mi-a
publicat-o Romul Munteanu, la Univers,
pierzând referatele negative şi cerându-mi să caut referate pozitive.
La Casa Scriitorilor, la
restaurant, Marin Preda aşezat la masă cu Jebeleanu. La masa vecină, Aurel
Dragoş Munteanu şi compania. La altă masă, Lăncrănjan, Pituţ, subsemnatul.
Restaurantul plin – Breban, Tudor George, Deşliu – oameni bine dispuşi. Ahoe
îşi striga numele cu glas de rugbist. Intre o rostire şi alta, Preda: - Toată
lumea e în delir după Delirul meu...
Nu i-a replicat decât Aurel Dragoş Munteanu: Nu-i chiar aşa, maestre, nu toţi
sunt în delir. Nu toată lumea-i nebună...
Nu consider ca adevărate două
dintre opiniile care circulă în jurul cărţii şi morţii lui Marin Preda: cartea
nu i-a fost comandată de Sus, iar ambasadorul rus, Drojdenko, nu s-a dus la
Sântimbreanu să afle ce avea de gând să scrie Preda în volum al II-lea. Şi nici
la Preda, la editură, să afle acelaşi lucru. Pentru aşa ceva, Drojdenko avea o
întreaga armată roşie – miniştri consilieri, consilieri, ataşaţi, referenţi - care să îndeplinească o astfel de treabă. Şi
admiţând că, totuşi, s-a lipsit de soldaţi, Drojdenko, un mare diplomat,
cunoştea regulile, şi nu s-ar fi dus în respectivele vizite fără formalizarea
acestora la Direcţia de Protocol a Ministerului Afacerilor Externe al României.
S-a dus? Dovezile! Dacă au existat, există. Şi o altă scăpare a cultivatorilor
de spanac: la Mircea Sântimbreanu n-avea de ce să meargă: nu el publicase Delirul, la Albatros, ci chiar Cartea
Românească.
Preda a dorit, într-adevăr, să
afle lucruri necunoscute, secrete, despre Antonescu. Iar la partid, i s-a ieşit
în întâmpinare. S-a dus, i-au pus la dispoziţie ce aveau sau cât au socotit
că-i bine să cunoască. Inclusiv caietele de şedinţe ale membrilor Biroului
Central de pe vremuri, legendate prin culoare: cutare, roşu, cutare albastru,
etc. Preda a cercetat materialele fără să noteze nimic. Iar la sfârşit s-a
ridicat, şi a mulţumit, adăugând – mi-a povestit Eugen Florescu – Pentru asta, îmi ajunge imaginaţia mea.
Imaginaţia sa, oricât de prolixă,
avea nevoie de suport temporal. Astfel l-am descoperit, la Sala 3, de la
Biblioteca Academiei, citind ziarele vremii lui Antonescu. E vorba de sala
„secretă”, unde se intra cu aprobare specială
şi durată limitată. Eu citeam cărţi româneşti interbelice, indexate. Nu
l-am observat de la început. Era o sală mică, iar el se aşezase pe ultimul loc,
după un pupitru care susţinea tabloidele, şi, din când în când, izbucnea
într-un hohot de râs sincer, nepermis într-un astfel de loc.
Pentru cercetaşi: dacă puteam să fiu
prieten cu Marin Preda şi în acelaşi timp cu Ion Lăncrănjan şi Eugen Barbu.
Puteam, chiar dacă nu am fost. Cu Barbu am încetat să mai fiu şi am spus mai
sus când şi de ce. Cu Ion Lăncrănjan, toata viaţa. Copilăria mea, în munţii din
nordul Olteniei, a comunicat mult cu lumea Sebeşului, Mărginimea Sibiului,
Căpâlna, Răşinari, Blaga sau Octavian Goga, şi foarte puţin, dincolo de Filaşi,
cu Pleniţa, Dăbuleni, Maglavid sau şatra cu coloane de templu de lângă Dunăre a
lui Mircea Dinescu. Erau prietenii sincere,
cu conţinuturi diferite, la fel de sincere.
Pentru mine, două întrebări pe
care nu mi le-a trimis nimeni, prin nici o poştă, dovadă că nu mai interesează:
1) vor mai fi fiind pe undeva manuscrise rămase de la Marin Preda necunoscute?
şi 2) de ce nu-mi însuşesc ipoteza, demonstrată de aproape toţi, că Marin Preda
a fost asasinat de Securitate? Răspund. 1) Manuscrise necunoscute nu cred să
mai existe. Originale, din cele cunoscute, trebuie că mai există. Dar după cele
păstrate de mine, în copii, predate lui Eugen Uricaru, odată cu Jurnal foarte intim şi publicate de
Eugen Simion, împreună cu ce a mai adunat din alte părţi, originalele acelea nu
mai au nici un fel de valoare pentru istoria literaturii române. Le pot păstra,
legate în colţul unei batiste, ca pe nişte amulete. Fetişuri fără preţ, chiar
şi pentru anticarii în stare să cumpere un nasture de la cămaşa lui Neculce.
Şi 2) Nu-mi însuşesc respectiva
ipoteză pentru că toate demonstraţiile m-au convins de contrariu. O ipoteză
demonstrată prin alte ipoteze, care exclud altele, la fel de ipoteze. Măsuraţi
şi cântăriţi, precum am făcut-o eu: în ultima sa noapte, n-a mai fost timp,
nici loc pentru aşa ceva. Acceptând-o pe cea acceptată de aproape toţi, trebuie
să admit că Preda a fost asasinat de Securitate cu mult înainte de a muri.
-----------------------------------------
© Fereastra lui Darie - 2017