Pe albia râului
SUB LUMINA TOAMNEI
Ajung – a câta oară? – în faţa casei
unde,
fără să ştiu, m-am despărţit de mine.
E blândă înserarea şi dintre răni nici
una
nu mă mai doare. Murmurul frunzei
îmi spune că era timpul să mă întroc.
Tăcerea
şi-a sporit preţul şi cuvintele
sângerează,
încercând prea târziu s-o destrame.
Ceasul se umple cu foşnetul aducerii
aminte
şi florile încep să lumineze grădina.
Intră porumbul în sat, ca un împărat
umilit
fără voie, în carul tras de vaci.
Deasupra lui,
felinarele de dovleac şi fasolea
însoţesc cortegiul.
Undeva, şuierul de şarpe al coasei.
Jăratecul
Brânduşilor se stinge în otava tăiată.
Ultimul trup al verii cade-n genunchi pe
dealuri,
însămânţat de ţipătul albastru al
cocorilor.
Cerb răsturnat sub streaşină, plugul
visează cântecul mierlei. Desculţă,
copilăria pune boabe în brazdele
norilor.
A de mână, a de tipar...
Pădurea îşi ridică toate pânzele-n vânt
şi pleacă spre noiembrie, singură. La
poalele ei,
clopotul oilor sfidează neândurarea
baladei
reconstruind în bronz gura de rai
pierdută.
MAREA
Pe ţărmul acesta unde niciodată
nu a sosit nici o corabie,
umblă de când mă ştiu sufletul meu
amăgit de vuietul valurilor
pe care numai el le aude.
- Nu vor veni, i-am spus. Pe
cine-aştepţi?
Nu vor veni nicicând. Ce să caute o
corabie
aici, de unde marea a plecat de mult?
El cutreieră pe mai departe ţărmul,
înalţă ziduri de ceaţă, astupă văile,
adună norii şi ascunde colinele.
Ascunde porumbiştile, duce turmele
în munţi, îndepărtează arborii. Apoi
cu multă grijă, îşi sterge propriile
urme
şi se întoarce acasă pentru a-mi şopti:
- N-aştept pe nimeni. Ai dreptate.
Dar marea există: azi a mai plecat o
corabie.
MONUMENTE
Numai cine-a străbătut lumea pe jos
ştie preţul apei şi umbrei.
Un sâmbure de lumină lichidă pe buze
şi mâna de răcoare a copacului
mângâindu-ţi fruntea.
Veşnicia nu poate fi mai scumpă.
-Să nu-ţi faci chip cioplit,
spunea bunicul cioplind cai de stejar.
Doi câte doi, ca la trăsură,
caii ocroteau un izvor.
Pe tot drumul care duce la munte,
fântânile lui.
Dintre trecătorii de-acum
nimeni nu-i ştie chipul.
CERCUL
Făcea un cerc cu degetul în aer,
apoi îl muta pe dunga patului.
Din cerc nu poate să se smulgă nimeni;
odată-nchis, se rotstogoleşte de la
sine,
cade unde vrea, cu tine înlăuntru.
Cercul acela pe care nu-l înţelegea
nimeni
era cercul său. Singur
şi-l închidea şi se închidea în el,
aşa cum făcuse tot neamul lui de ţărani.
- Nu fiţi muieri. Aveţi grijă de vite
şi îndreptaţi gardul că pică pe voi.
Să nu intraţi în plug cu Pampu.
Are pământ mult şi boii-s slabi.
In fereastră, muşcatele abia înfloriseră
şi se ofileau; broboane de lumină
curgeau peste frunzele aspre.
- Nu fiţi muieri...Izvor stins, glasul
curgea împăcat, presimţind apropierea
mării.
Spre dimineaţă,
cineva i-a pus un cântar sub pernă.
şi soarele i-a găsit numai trupul.
INSOMNIE
Cineva stă pe ţărmul somnului meu
şi ţine-o undiţă în mână.
Galbenă pluta pâlpăie lângă pleoapele
mele,
iar undeva, jos, în apele visului,
înfiptă în cârlig, se-agită momeala.
Totu-i pefect, calculat cu precizie,
tic-tac-ul ceasornicului de pe noptieră
ronţăie fosforul clipelor ferecate-n
cifre,
iar omul de pe mal are o răbdare
de bufniţă bătrână şi vicleană.
Eu mă scufund din ce în ce mai mult
în adâncul iluziilor mele dintotdeauna,
le preschimb în tigri şi gazele
şi le las libere, să-şi cunoască
sfârşitul singure, şi soarta.
Cobor pe odgoane de iederă-nflorită,
printre mute „cloptele verzi” ale
meduzelor
şi consolez sirenele care-şi plâng
veşnicia stearpă, tolănite molatec
pe puntea epavelor putrede.
Galbenă pluta pâlpăie lângă pleoapele
mele,
în vreme ce pe ţărm tinere femei
îşi deszbracă singurătatea cernită
şi se lasă-n voia valurilor spulberate
de nechezul prelung al vântului umed.
Cuţitele nisipului spintecă respiraţia
bufniţei.
Simt că are nevoie de mai multă speranţă
şi trag uşor de cârlig, apoi ìmi adun
gazelele şi tigri. Le salvez, ştiind
că oricând se poate muri, chiar şi în
vis.
Indrept, de aceea, puştile vânătorilor
spre ţărm,
îmi acopăr ochii, îmi astup auzul
şi-mi continui visul până la capăt.
INFINITUL MIC
Eram numai mireasmă de brad şi de măr,
învăţam infinitul mic şi infinitul mare,
seminţele vieţii explodau ca nişte
grenade
şi băteam străzile la căderea nopţii
cu torţe-n mâini şi tot viitorul pe
buze.
Nu mai ştiu, azi, unde sunt străzile
acelea,
dar mai aud râul cuvintelor curgând pe
ele;
bărci putrede, anii s-au scufundat,
pădurile de brad au fost tăiate
să poate creşte-n voie singurătatea.
S-a uscat şi mireasma merilor
de-altădată
şi-i atâta-ntuneric în afară şi-n noi,
atâta lipsă de râuri şi sunete, încât
ne mai rămâne doar să ne dăm foc
şi să curgem pe străzi noi înşine, ca
nişte torţe.
SCRISOARE PENTRU ALTER EGO
Am să rămân aici, pe ţărmul
ştiut numai de mine-al toamnei,
lângă bocetul roşu al cireşului,
sub galbena melancolie
înfiptă-n cer a plopilor;
am să rămân aici, să privesc
cum curge lumina
ca o cugetare abia şoptită.
E rândul tău de-acum să faci
ceea ce eu însumi, uneori
fără să vreau am făcut pentru tine.
Ia-mi deci, atât cât va mai fi să fie,
timpul. Şi chipul. Ştiu de mult -
oglinzile n-au nici o vină
pentru culoarea şi cutele lui:
oglinzile nu inventează decât regrete.
Eşti liber să pleci, să cauţi
şi să descoperi totul.
Tot ceea ce am făcut sau nu,
ori am uitat dinandins să fac.
Ai, totuşi, grijă pe unde umbli
şi, mai cu seamă, nu intra
în câmpia la marginea căreia
am scris, pe singurul copac
care mai există, „câmpia renunţării”.
E o câmpie atât de mare,
încât e marea însăşi,
cu toate vapoarele care-au plecat pe ea
şi nu se vor întoarce niciodată:
dacă n-aş fi renunţat la ele,
tu însuţi, astăzi, n-ai fi decât,
în câmpia aceasta, un pumn de ţărână.
Copacul, singurul copac care mai există,
m-a văzut, mai ales către seară,
încărcând vapoarele acelea
cu renunţări şi bucăţi de amurg.
E singurul martor şi numai el ştie
că am făcut-o fără voia mea,
că am dat drumul vapoarelor
pentru ca tu să exişti pe mai departe.
Intoarce-te mai bine, acasă.
Vei găsi gardul făcut de mine
Şi porţile cele mari, iar în grădină,
în jurul fântânii,
aprinse felinarele gutuilor.
In cameră îmi vei găsi cărţile,
scrisorile pe care nu le-am scris
niciodată
şi hârtiile în care putrezeşte timpul
din care n-am putu să fac nimic.
Vei avea mult de lucru. Te vor căuta
oamenii din sat, să le vindeci
renunţările lor şi păsările
care-şi lasă aripile-n iarbă
şi mor cu ciocurile-nfipte în pământ.
Va trebui să-i asculţi cu multă răbdare,
să descoperi în glasul lor
veştedă culoarea iluziei.
Toată istoria acestui pământ
foşneşte în arborii sângelui lor,
numai ei ştiu că pământul cântă
când creşte un arbore,
dar nu ţi-o vor spune niciodată.
Dacă-n ferestra dinspre drum
vei mai găsi, să nu-l atingi, un fluier:
părăsită pe un vârf de munte,
în el doarme copilăria mea.
Indoiala i-aliuat locul după aceea,
şi-i bine să lăsăm lucrurile aşa cum
sunt.
O, dimineţile sângelui meu pline cu
vise!
Şi drumul acesta pe unde-a trecut,
cu ochii închişi, adolescenţa,
lăsând cuvinte şi steaguri în toţi
arborii!
Din viitorul acela mă întorc acum
şi-ţi dau chipul meu,
atât de departe de cel de atunci,
încât până şi memoria oglinzii îl refuză
şi nu-l mai recunoaşte, uscată,
nici chiar scoarţa copacilor.
Ai grijă, de aceea, pe unde umbli,
mai ales către seară,
că tot eu voi răspunde pentru tine.
Şi pentru mine să nu faci nimic,
mai ales către seară.
Şi, aminteşte-ţi, să nu fi surprins
dacă la întoarcerea ta îţi voi spune
că m-am mutat de bună voie-n altă parte.
BAJO LA LUZ DEL OTOÑO
Llego una vez más
delante de la casa donde,
sin saberlo, me
he de mí mismo despedido.
El anochecer es
suave y de las heridas
ninguna me duele.
El murmullo de las hojas
me dice que era
el tiempo para volver. El silencio
ha subido de
precio y las palabras sangran,
al intentar, tan
tarde, aventarlo.
La hora se está
colmando con el rumor del recuerdo
y las flores
empiezan a alumbrar el jardín.
Como un emperador
humillado, el maíz
entra en la
comarca llevado por yuntas de vacas.
Encima de él, los
faroles de calabaza y alubia
acompañan el
cortejo. De alguna parte, el silbido
de serpiente en
la guadaña. La brasa
de las
quitameriendas se apaga en el renadío segado.
El último cuerpo
del verano se arrodilla en los oteros
y se deja
fecundar por el grito azul de las grullas.
Ciervo yaciente
bajo el alero de la casa, nuestro arado
está soñando el
canto del mirlo. Descalza,
la infancia
siembra maíz en los surcos de las nubes.
El bosque se da a
la vela y se va solo hacia noviembre.
En sus lindes, el
cencerro del rebaño desafía
la inclemencia de
la balada de los tres pastores
y reconstruye en
bronce el paraíso de antaño.
EL MAR
Sobre esta orilla
donde jamás
haya arribado
barco alguno,
merodea desde
siempre mi alma
engañada por el
rumor de las olas
que nadie más que
ella está oyendo.
- No llegará. No
llegará jamás,
le digo cada vez
más apiadado.
¿ Qué puede
buscar un barco ahí,
donde el mar ya
no existe desde hace mil años ?
Pero mi alma
sigue merodeando por las orillas,
levanta muros de
niebla, tapia los valles,
junta nubes y
disfraza las colinas,
esconde los
maizales, lleva los ganados
a las montañas,
protege los árboles.
Después hace
borrar sus propios pasos
y regresa a casa
para decirme :
- Nada espero.
Tienes razón, no llegará.
Pero el mar
existe: hoy mismo
se nos ha ido un
barco más.
MONUMENTO
Tan sólo el que
ha recorrido el mundo a pie
sabe el precio
del agua y de la sombra.
Un semilla de luz
líquida sobre los labios
y la mano de
sombra de un árbol
acariciándote la
frente.
La eternidad no
puede ser más cara.
- No te hagas
tallar tu propio rostro,
murmuraba mi
abuelo, tallando en madera de roble
unas hermosas
cabezas de caballo.
En parejas, como
si fueran un carruaje,
los caballos
escoltaban un manantial.
Por todo el
camino que sube a las montañas,
la efigie de sus
fuentes y sus carruajes.
Entre los
caminantes de ahora
nadie conoce su
rostro.
EL CÍRCULO
Dibujaba un
círculo con el dedo en el aire
y lo trasladaba
al borde de la cama.
Nadie podrá salir
más;
una vez cerrado,
rodará por sí solo
y se irá a
detener en cualquier sitio,
contigo adentro.
Aquel círculo que
nadie entendía
era su círculo.
Solo,
se retiraba y s
encerraba en sí mismo,
tal como lo ha
hecho toda su estirpe campesina.
- No sean
mujeres. Cuidad las bestias
y enderezad la
tapia que os viene encima.
En primavera, no
os metáis a arar
con los Pampu.
Tienen mucha tierra
y nuestra yunta
está muy flaca.
En la ventana,
los geranios daban flores
y se marchitaban;
gotas de luz
fluían sobre las
hojas ásperas.
“No sean
mujeres...” Manantial apagado, su voz
corría sosegada
al sentir la cercanía del mar
Hacia la
madrugada, alguien le había metido
una balanza
debajo de la almohada
y el sol habrá de
hallar nada más que su cuerpo.
INSOMNIO
Alguien se sienta
en las orillas de mi sueño
con una caña de
pescar en la mano.
Amarillo, el
flotador de corcho cabecea
cerca de mis
párpados, mientras allá, abajo,
en la profundidad
de las aguas de mis sueños,
clavado en el
anzuelo, se mueve el cebo.
Todo está
perfecto, calculado con precisión,
el tic-tac del
reloj sigue royendo
el fósforo de los
instantes encerrados en las cifras
y el hombre que
está sentado en las orillas
tiene una
paciencia de búho viejo y astuto.
Sigo hundiéndome
cada vez más
hacia el fondo de
mis ilusiones,
las convierto esta
vez en tigres y gacelas
y las dejo
sueltas para que conozcan
por sí solas el
fin o el signo del futuro.
Desciendo por las
amarras de hiedra en flor,
por entre las
mudas campanas verdes de las medusas
y consuelo a las
sirenas que siguen llorando
por su eternidad
estéril, arrellanadas
sobre las
cubiertas de naves podridos.
Amarillo, el
flotador de corcho cabecea
muy cerca de mis
párpados,
mientras en las
orillas, mujeres jóvenes
se desnudan de
sus soledades enlutadas
y se abandonan a
la voluntad de las olas
fecundadas por el
largo relincho del viento.
Los cuchillos de
la arena despanzurran
la paciencia del
búho. Siento
que le hace falta
un poco de esperanza
y muevo el
anzuelo,
luego reúno las
gacelas y los tigres.
Pongo todo a
salvo, al saber que, siempre,
incluso en el
sueño se puede morir.
Oriento las
escopetas de los cazadores
hacia donde está
el hombre-búho.
Me cubro los
ojos, me tapo los oídos
y sigo soñando mi
sueño hasta el final.
OLOR DE MENTA Y DE ROSAS
Éramos solamente
olor de menta y de rosas,
aprendíamos el
infinito mayor y el infinito menor.
Las semillas de
la vida explotaban
como granadas
entre las sábanas
y andábamos por
las calles, al caer la noche,
con las antorchas
en las manos,
yo todo el futuro
en los labios.
...Hoy, ya no sé
dónde están aquellas calles,
pero aún oigo el
fluir de las palabras como un río.
Barcos podridos,
los años se han ahondado
y los bosques han
sido cortados
para que crezca
la soledad a gusto.
Se ha perdido el
olor de menta y de rosas,
tanta es la
oscuridad dentro y fuera de nosotros,
tanta es la falta
de ríos y palabras
que sólo nos
queda prendernos fuego
y salir a la
calle. Como antorchas.
CARTA PARA MI
EGO
Me quedaré aquí,
en esta orilla
de otoño
solamente por mí conocida,
al lado del rojo
lamento del cerezo,
bajo la tristeza
amarilla
clavada en el
cielo por los chopos;
me quedaré aquí
para mirar
cómo se va la
luz,
cual meditación a
media voz.
Ahora te toca a
tí hacer
lo que yo mismo,
a veces sin quererlo,
hice por ti.
Llévate pues,
cuanto habrán de ser
el tiempo y la
cara.
Sé desde hace
mucho
que los espejos
no tienen culpa alguna
en cuanto al
color y las arrugas.
Los espejos no
inventan más que remordimientos.
Estás libre para
salir, para buscar
y descubrirlo
todo.
Todo lo que he
hecho
o lo que adrede
olvidé de hacer.
Aun así, ten
cuidado por donde andas.
Sobre todo, no te
asomes jamás
a la llanura en
cuyo borde,
sobre la corteza
del único árbol de pie,
dejé escrito :
Resignación.
Es una llanura
tan inmensa
que es el mar
mismo,
con todos los
navíos que se han ido
para nunca
volver.
Si no hubiese
renunciado a ellos
hoy tú mismo no
serías
más que un puñado
de tierra.
El árbol, el
único que todavía vive,
me ha visto,
sobre todo en el atardecer,
cargando aquellos
navíos
con resignación y
grandes pedazos de ocaso.
Es el único
testigo que sabe
que lo había
hecho contra mi voluntad,
desatando las
amarras
para dejarte
vivir aún en estas orillas.
Sería mejor que
regreses a casa.
Encontrarás la
tapia construida por mí,
el portón nuevo y
en el jardín,
alrededor del
pozo descubrirás
encendidos los
faroles de los membrillos.
En el cuarto de
atrás, darás con mis libros,
con las cartas
que jamás escribí,
con los papeles
en donde se pudre el tiempo
con el cual nada
he podido hacer.
Tendrás mucho
trabajo. Te buscará
la gente del
pueblo
para que les
cures su resignación y las aves
que dejan caer
las alas en la hierba
y se mueren con
el pico clavado en la tierra.
Tendrás que
escucharla con mucha paciencia
para descubrir en
su voz
el marchito color
de las ilusiones.
Toda la historia
de este país
murmura en los
árboles de su sangre;
solamente esta
gente sabe que la tierra
está cantando
cuando crece un árbol,
pero nunca te lo
dirá.
Si en la ventana
que da hacia al camino
encuentras una
flauta, no la toques:
abandonada en la
cima de una verde montaña,
dentro de su
canto duerme mi infancia.
La duda ocupó
después su lugar
y es conveniente
dejar las cosas como están.
¡Oh!, las
madrugadas de mi sangre
llena de sueños!
Y este camino por
donde pasó,
con los ojos
tapados mi adolescencia,
tejiendo en todos
los árboles
banderas rojas y
consignas...
Desde aquel
futuro vuelvo ahora
para darte mi
cara
tan distinta de
la que tenía entonces.
Tan distinta
que incluso la
memoria de los espejos la rechaza
y hasta la
corteza de los árboles
la desconoce por
entero.
Sin embargo, ten
cuidado por dónde andas,
sobre todo en los
atardeceres,
porque todavía
vigilaré tu caminar.
Jamás hagas nada
por mí.
Y no llores
si, al regresar
un día a casa,
ya no me
encontrarás.
Te dirán que me
he mudado allá,
donde tú nunca
podrás llegar.
Darie Novăceanu
Pe albia
râului - En el lecho del río
Produs Port-Leu – ISSN 1842-2971
La Darie Novăceanu, notele autobiografice capătă dimensiuni mitice prin
proiectarea pe un fundal stilizat de cosmologie naţională. Aria de influenţă a
liricii spaniole se face vizibilă şi, odată cu ea, caracterul intelectualist
generat de confruntare. Expresia este concentrată, metaforele surprinzătoare,
dar nu divergente ideii generale: prozodia de o mare varietate şi rafinament.Numar de descarcari ale fisierul 770
VOLUMUL INTEGRAL
POATE FI COMANDAT
DIRECT LA ADRESA... tipoada@yahoo.com